זהו הפוסט הראשון שלי (אילן) מתוך סדרה על תובנות העיצוב עבור קהילת המעצבים של פיקסל פרפקט ובכלל, ובאופן די טבעי המחשבה הראשונה שלי היתה לכתוב על אבולוציית האריה של אינקוד שמהווה עבורינו יותר מרק לוגו, ועל המיתוג המחודש שביצענו לא מזמן בסטודיו. הפוסט הזה בעצם עוסק ב-"איך לייצור מיתוג יוצא דופן לסטודיו הדיגיטלי שלך".

לישראל הגעתי מפריז ומשם הבאתי את הניסיון והתפיסה הבינלאומית מעולם העיצוב הדיגיטלי, ואחרי שנים רבות למודות ניסיון בסביבת הפרסום והאינטרנט החלטתי להקים סטודיו לעיצוב. (אני אחסוך מכם את הסיפור על הקפה השחור שעשיתי לג'קי ספרא והאנקדוטה שלי עם וודי אלן).

1. האריה נולד

יצירת זהות ויזואלית המבוססת על עצמך ועל חלומותיך, יהפכו אותה למעניינת ומיוחדת. כשהקמתי את אינקוד בשנת 2004, כבר היו מאחורי יותר מעשר שנות ניסיון, אבל אני עדיין זוכר את היום הראשון. הרגשתי כמו תינוק שלומד ללכת לבדו בפעם הראשונה.

איך בוחרים שם?

בואו נהיה יצירתיים… אל תיפלו למובן מאליו, קודם כל, הפתיעו את עצמכם! דבר ראשון, לבטח לא רציתי לקרוא לסטודיו "סטודיו אילן דראי"  או באנגלית , "Studio Ilan Dray" או "ID Studio" וזאת למרות שבאנגלית ראשי התיבות של שמי יוצרים את הצירוף ID=Idea כמו כן הבנתי שחברה בעלת שם המעצב איננה בחירה טובה, גם כי שאפתי לצוות מנצח וגם כי חשבתי שלעתיד החברה אין זה יהיה נכון.

אחת מהסקיצות הראשוניות, היתה לגמרי ברורה מאליה ונגנזה בסופו של דבר:

id studio ilan dray

אם אתה שואף להיות מלך הג'ונגל, אתה חייב לחשוב מחוץ לקופסא או להבין שבעצם הקופסא כלל לא קיימת

כיוון שאני מזל אריה, מוטיב האריה כמיתוג עלה בראשי די מהר. כמו כן, הניסיון שלי עם חברת Publicis Group שממותגת כאריה עם שמש כסמל, נתן לי השראה להשתמש באייקון עוצמתי זה בצבע זהב.

2. היסטורית הדימויים של האריה

Lion Rampant a queue saltire

http://en.wikipedia.org/wiki/Lion_%28heraldry%29

במשך מאות שנים שימש האריה, לא רק כסמל של נאמנות וכבוד לשלטון אלא גם כאייקון סמכותי ומרגיע. השוני בביטויים והפרשנויות השונות לאריה בתרבויות השונות, יצרו אותו כאחד הסמלים הפופולאריים בכל הזמנים. מהאריה, שעל פי המסורת היהודית, שימש כסמלו של שבט יהודה ועד לזמנינו עם סמלים של פיאז'ו, חברות סיגריות וכמובן כסמלה של ירושלים. כטרנד, אייקון האריה נתפס כנצחי.

New Logo Peugeot

כל התכונות הללו של האריה, חיזקו את תחושותיי כי עליי לבחור בו כלוגו מייצג עבורי.

3. לשנות את המטריקס

תחושת הדה ז'ה וו, שימשה כעלילה במטריקס, סרט פעולה בדיוני משנת 1999 אשר נכתב ובוים על ידי לארי ואנדי וואשובסקי. בסרט, הגיבור הראשי ניאו מביט בחתול שחור וחווה דה ז'ה וו. בעולם של "המטריקס" משמעות של חוויה כזו היא שמשהו השתנה מהמצב הראשוני.

The Matrix Deja Vu

בהקשר הזה, רציתי למתג את אינקוד בצורה מיוחדת ושונה מכל חברת מדיה דיגיטלית אחרת. אמנם היינו חדשים בג'ונגל, אך רציתי לייצר תחושה של דה ז'ה וו כחברה אשר קיימת שנים. כשמביטים בלוגו האריה, יש תחושה של בטחון בחברה יציבה עם ניסיון ולא בעוד סטודיו עצמאי לעיצוב. הפופולאריות של האייקון, בנוסף לשימוש בצבע זהב (שעלה לנו לא מעט…) מהיום הראשון, העצימו את הייחודיות של הלוגו, בידלו אותו מכל שאר החברות ונתנו לו מקום של כבוד גם בשוק הבינלאומי, אפילו שהיינו רק צוות של שני אנשים ועוד לא היינו מוכרים.

4. לתפוס את העין

החזון הנועז שלי היה ליצור משהו קליט וטורדני בעין. השימוש בסמל האריה העתיק לצד שם חדשני: אינקוד. אל תנסו להבין את פירוש השם… זו בדיוק הכוונה, אין פירוש מילולי… הוא פתוח לאינטרפטציות אישיות על פי הדמיון. למעשה השם נבנה משתי האותיות הראשונות של שמי, ושם השותף הראשון שלי ניר. I + N = IN והרי ברור לנו ש-IN זה לא OUT :) כאשר חיפשנו דומיין, כל השמות שהתחילו בראשי התיבות של השם שלנו היו תפוסים, המונח "קוד" בא באופן די טבעי והשלים את הצליל הדרמטי של השם. מה גם שבזמנו הרשימו אותי סרטים כמו "קוד דה וינצ'י" ו-"הסוד". העובדה שרשמתי את המילה קוד כפי שהאקרים נוהגים לרשום עם K ולא עם C העצימה את הדרמה.

וכך נולד השם: אינקוד

The secret seal The Da Vinci Code

באופן אישי, אני אוהב ללכוד את עין הצופה ולהשתעשע בתשומת הלב שלו. אני קורא לטכניקה הזו "שערה בכוס תה" וזו בהחלט אחת מהטכניקות הטובות שייצרתי. אם אתה רוצה ללכוד את תשומת הלב באיזור מסוים, ממש כמו קוסם, עליך ליצור הסחה. עצם העובדה שהעין קלטה, המוח כבר יזכור את זה באופן תת הכרתי. על הנקודה הזו עוד ארחיב בפוסט אחר ביחד עם דוגמאות שיראו כיצד ניתן להשתמש בטכניקה הזו בחכמה כאשר מעצבים ממשקי חוויות משתמש. הסוד הוא לא לעצב הכל מושלם, בכוונה. אל תשכחו שגם בטבע לא הכל מושלם… טוב אולי חוץ מיין.

5. האריה מתבגר

כצרפתי חובב יין, אני רוצה להמליץ בחום על יקב בוטיק ישראלי, יקב האלה ELLA Valley Vineyards

בזמנו, היה לי העונג לעבוד על המיתוג של "יקב האלה" יחד עם יוני, מסוכנות הפרסום ארמוני בייטס, אשר בנו להם את הזהות העיצובית הנהדרת. יוני הסביר לי על החזון העיצובי שלו ועל האתגרים שבדרך לעיצוב התווית ואלו נתנו לי השראה כאשר עבדתי על המיתוג שלי. "יקב האלה" הוא שילוב מוצלח של ייננים מנוסים וטכנולוגיות ייצור מהמתקדמות בעולם, אבל היתה להם בעיה קטנה, הם היו חדשים בשוק ויין חדש בדרך כלל נתפס כלא איכותי. הפתרון החכם של יוני הרשים אותי ביכולתו לאזן בין הסטייל הישן ובין התעוזה הגראפית הדיגיטלית. (ישן חדש) הוא השתמש בצבעים שחור וזהב, בפונט סריפי קלאסי ובתווית סקסית. האיקונוגרפיה הדגישה את הערכים של תהליך ייצור היין ותוייגה על כל הבקבוקים. בנוסף, על כל בקבוק הופיעה כתובת האתר, כל אלו השלימו את האפקט הסופי של יין קלאסי אך מתעתע בחדשנותו. האתגר הזה היה בדיוק כמו האתגר שחוויתי ביצירת המיתוג של אינקוד. זוהי הסיבה שבחרתי באריה המוזהב, הממלכתי והמסורתי, בשילוב פונט סריפי קלאסי לשם החברה החדשני. הניגוד נותן את התעוזה, את הלא צפוי, ייחודי ועם זאת קלאסי וגם מייצר תחושה של דה ז'ה וו.

6. כשאינקוד פגשה את הייפרה

אחרי פחות מ-3 חודשים הצטרף אלי רוני נזרי גבע, אשר כיום מתפקד כשותף ומנכ"ל  אינקוד. רוני משווק ומוביל אותנו קדימה, עם החזון המשותף המשלב עסקים והנאה. כעבור שנתיים, הציע רוני שיתוף פעולה טכנולוגי אשר יספק ללקוחותינו בית אחד לכל השירותים. חשבנו  שכך נוכל לשלוט בכל התהליך וכמו כן, לקבל תקציבים גדולים יותר. כך הכרנו את הייפרה, בניהולו של אסף פריאל, עם צוות של מומחי פיתוח טכנולוגי, אשר כמונו שמו להם את המקצועיות וההקפדה על הפרטים כדגל. התפתחות הלוגו עלתה שלב ברגע שהייפרה נוספה לשם. הגרסה הזו שילבה את שני שמות החברות, כל אחת עם הסלוגן שלה, המסביר את המומחיות שלה.

מיזוג החברות הוכרז כהצלחה, ועיצב צוות עם מתודולגיית עיצוב ופיתוח משולב. אך עם הזמן המהפכה הדיגיטילית הבהירה לנו כי התחרות בשוק הופכת קשוחה יותר ויותר, ושקיימים בשוק פתרונות משתלמים בהתאם למדיה במחירים יותר אטרקטיביים. תובנה זו הובילה אותנו לוותר על שירותי הפיתוח באינקוד. רוני השכיל להבין יחד עם אסף שהחברה בשלה, ומה שהשוק צמא לו כעת הוא מומחים באפיון חווית ממשקי משתמש. התפיסה שלנו היתה ממוקדת ממשק משתמש והתובנה שלנו בטכנולוגיה חידדה את העובדה שאנחנו יכולים להקים מחלקה מובילה בתחום ממשק משתמש. חזוננו התחדד והחלטתי לעדן את הלוגו ולעצב משהו עדכני יותר. אינקוד- הייפרה. הכל מתחיל בקונספט

Inkod Brand Evolution  |  It's all about the concept

הגרסה הזו מראה אריה בוגר, בעל אופי וסטייל, שני השמות יחד יצרו משהו חזק יותר והעצימו את הסלוגן : הכל מתחיל בקונספט.

7. אינקוד- הייפרה 2012

כמובילי השוק, עם צוות מומחי חווית המשתמש שלנו ומעצבים מן השורה הראשונה, לסביבת האינטרנט, טלפונים חכמים וטאבלטים, הרווחנו ביושר את הזכות למיתוג חדש המשקף את עבודת הצוות המופלאה והערכים שלנו. בתמונה הבאה, אחשוף את הללוגו המחודש. אני גאה ונרגש להציג אותו לכולם. 

קונספט הלוגו החדש מבוסס על אמנות האוריגמי 折り紙  אומנות קיפולי הנייר מקור השם "אוריגמי" בצירוף המילים ביפנית: 折りו-紙

היופי באומנות האוריגמי, הוא להתחיל מפיסת נייר שטוחה, חסרת נפח, ותוך כדי קיפול ופיסול ליצור צורה תלת מימדית, ללא שימוש בדבק או מספריים. מספר הקיפולים הבסיסי באוריגמי אינו רב, אולם הוא משמש פלטפורמה לשילובים שונים וליצירת עיצוב מורכב ביותר.

הסקיצה ללוגו
הסקיצה ללוגו

המטאפורה של האוריגמי מתארת את החוויה של לקוחות המגיעים לאינקוד עם רעיון ראשוני על נייר או קונספט קיים, ואנחנו נותנים את הנפח הנכון בכדי לבטא את המוצר בצורה ייחודית המכוונת להצלחה, ללא העתקה וללא דבק, בתפיסה מינימליסטית.

העיצוב של הלוגו הסופי

האבולוציה של האריה

אלה קורות האריה של אינקוד בעשור האחרון, ויש לו עוד הרבה לשאוג בעשורים הקרובים…

בקרוב – האתר המחודש

http://www.inkod-hypera.com

לכל מי שמעוניין, ניתן למצוא ולעקוב אחר אינקוד גם בדריבל, בפייסבוק, בלינקד אין, באינסטגרם ובטוויטר.

Share

קצת על המחבר:

תמצאו את Pixel Perfect ב:

מאמרים שעשויים לעניין אותך

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הרשמו לניוזלטר של פיקסל פרפקט וקבלו למייל רשימת קריאה חשובה לתחום מדי שבוע

אשמח לשלוח לך פרטים!

אנא מלא/י את פרטי הקשר שלך כאן ואשלח לך אימייל עם כל הפרטים אודות ההכשרה
;