כיצד למנוע התנגשויות בין קריירה לחיי הנישואין?

לא מזמן נולד לנו דניאל – ילדנו השני.
אשתי ואני בתקופה מתישה, וגם ליה – הילדה הבכורה שלנו, עוברת תקופה לא קלה עכשיו שתשומת הלב ירדה ממנה. אבל נראה שזה הזמן המושלם לפרסם את הפוסט הזה.

הגיע הזמן שאקח הפסקה מלדבר על עיצוב. בואו נעשה זום אאוט לרגע ונתבונן על התמונה הגדולה יותר.

מהבית חולים

*את הפוסט הזה התחלתי לכתוב שאשתי הייתה בהריון, וסיימתי לכתוב אותו איך שחזרתי בערב בו דניאל, בני הצעיר, נולד. פרסמתי אותו באותו ערב באנגלית בבלוג השני שלי Hacking UI (למי שמתאים יותר לקרוא באנגלית)

חלק עצום מחיי כמעצב וכיזם היא אשתי הנפלאה.

פגשתי אותה לפני 7 שנים במקום העבודה הראשון שלי כמעצב, ונכון לעכשיו אנחנו נשואים באושר מעל 4 שנים.

לפני שנתיים הצטרפה אלינו ליה המדהימה, ולפני 3 שבועות נולד לנו בן. (כן, אני יודע, אני לא הולך לישון ב-3 השנים הקרובות).

אני עובד במשרה מלאה כמנהל תחום העיצוב וחווית המשתמש בחברת SimilarWeb, ועוד יש לי שני פרויקטים עצמאיים מהצד:
– פיקסל פרפקט מגזין, שנמצא בתקופה פעילה מאוד ומונה היום כ-10 עורכים
HackingUI, המגזין שלי בחו"ל שאותו אני מריץ בשותפות עם David Tintner – שותפי העסקי בסטארטאפים הקודמים.
בנוסף לכל זה אני מנסה להקפיד להתאמן פעמיים בשבוע לפחות.

בהתחשב בכל המידע הזה, אתם יכולים להבין שאני נוטה להיות ממש עסוק, אבל מצאתי כמה וכמה דרכים להמשיך ולהיות בעל ואבא טוב (לפחות כך אני מקווה) ועדיין להמשיך ולהתפתח מקצועית.

החוק החשוב ביותר הוא, שחייבים ליהנות מכל מה שעושים. זה ברור מאליו, הרי אם לא נהנים ממה שעושים אז לא עושים את זה טוב ואז יש סבל.
עכשיו כשציינתי את המובן מאליו, בואו נתחיל.

סדר עדיפויות זה לא ברור מאליו – Get your priorities straight

אין דבר שחשוב לי יותר מאשתי ומהבת שלי. הן המוטיבציה שלי לעבוד קשה ולהרוויח כסף.
יוצא לי לשוחח עם המון אנשים שמספרים לי שאין להם כל כך זמן למערכות יחסים, כי הם עסוקים מדי בעבודה ובלבנות קריירה. אבל זה לא הגיוני בעיני.

על פי התנ"ך, הכאב הכי נורא שאדם יכול לחוות הוא בדידות. אני לא דתי בכלל, אבל אני נוטה להסכים.
למצוא אהבה משמע למצוא אושר.
להיות מוקפים באהבה ולבלות עם מי שאנחנו שאוהבים, זה שווה את הכל וזה אושר אמיתי בעייני. לא כסף, לא רווחה, אבל דברים מתנגשים… יש שלנו את תחושת ההכרח להרוויח מספיק כסף כדי לפרנס את המשפחה ולתמוך בעצמנו וביקירנו.

איך אפשר להשקיע גם בקריירה וגם במערכות יחסים בו-זמנית?

אז כן, קיימת התנגשות בין קריירה למשפחה והמון פעמים זה אף מגיע לגירושין. הסטטיסטיקה העצובה בחברה המערבית החילונית, ובפרט בישראל, מצביעה על שיעור גירושים גבוה במיוחד.

מציאת האיזון בין משפחה לעבודה הוא האתגר המרכזי שאיתו אנחנו נאלצים להתמודד בחברה המערבית של שנת 2015. וזה עוד בלי להכנס ליוקר המחייה פה בארץ.

צריך לעבוד קשה על האתגר הזה ולדעת היכן לשים את הגבולות.

ילדים ועבודה

אני חושב שהחלק העיקרי באיזון בין ילדים וקריירה הוא לדעת איך לעשות את המעבר החד באופן החשיבה.

שאני חוזר הביתה מהעבודה אני מנסה לשים 100% מהפוקוס שלי עם הילדים. לשים בצד את כל המחשבות של מה יהיה בעבודה מחר, מה היה היום ומה השארתי פתוח. המחשבות האלו בסופו של דבר הורסות לנו את הרגע. והן לא בריאות מכיוון שהן מונעות מאיתנו את צבירת האנרגיות לקראת יום העבודה הבא, והכי גרוע מונעות אותנו מילדינו. שאנחנו במחשבות על עבודה אנחנו לא באמת עם הילדים שלנו.

עוד משהו שאני ממליץ עליו הוא לקחת יום בשבוע לצאת מוקדם מהעבודה ולבלות עם הילדים.

פעם בשבוע אני יוצא מהעבודה מוקדם כדי לבלות את אחר הצהריים עם הבת שלי. בהתחלה חשבתי שזה יפגע בפרודוקטיביות שלי, אבל בסופו של דבר הבנתי שהימים הקצרים האלה הם הימים הפרודוקטיביים ביותר שלי. הסיבה לכך היא שבימים האלה אני ממוקד יותר בלבצע את המשימות שעלי לסיים במספר השעות המוגבל שיש לי במשרד.

תיאום הציפיות לדבר כזה צריך להיעשות בד"כ לפני שאתם מתקבלים ומתחילים לעבוד. זה ממש חשוב להסדיר את הנושא בשלב מוקדם. תחילה, בררו לגבי מדיניות החברה בנושא יום קצר בשבוע. אם מתאפשר לכם לצאת מוקדם פעם בשבוע כדי להיות עם ילדיכם, זה חשוב ביותר. אפילו אם המעסיק שלכם לא מתלהב מהרעיון, תבהירו שזה משהו שחשוב לכם, ושאולי תנסו את זה ותבחנו אם זה הולך טוב מבחינת הספק העבודה. רוב הסיכויים שיאשרו לכם.

בנוסף, כשיש לך ילדים אתה מבחין בכך שלהרבה אנשים סביבך במשרד גם כן יש ילדים. גם הם עוזבים את המשרד מוקדם פעם בשבוע (רובם לפחות). גם הם נעדרים מהמשרד כשהילדים שלהם חולים.

אפרופו מחלות ילדים, שהבת שלי חולה אני נלחץ כי אני לא במשרד ולא זמין למיילים, אבל המחשבה שעוזרת לי להתמודד עם זה היא: "אני עכשיו עם הבת שלי, והעולם יכול לעלות באש מצדי! העבודה, החברים, שכל העולם ישרף! אני עכשיו פה בשבילה."

אני יודע שזו מחשבה אגואיסטית, אבל בזמנים כאלה היא נותנת לי להתמקד בחשיבות שבלהיות שם בשביל הבת שלי ומעניקה לי פרספקטיבה בכל הנוגע לעבודה מול החיים. התרגום האמיתי של המחשבה הזאת היא "הכל יחכה לך שגיא, כל העבודה, כל ההתחייבויות, הכל יכול לחכות. לך תהיה עם הבת שלך."

אני באמת מאמין שאנחנו מעצבים את ילדינו, וכדי לעצב אותם אנחנו חייבים להיום איתם כמה שניתן. אפשר להקביל את זה לעיצוב בפוטושופ: בשביל שהעיצוב יהיה טוב אנחנו חייבים לבלות זמן איכות מול העיצוב בסביבת העבודה הסטרילית שלנו, ולעשות את זה בכיף.

ליה ואני בחוף הים

תאמו צפיות עם בן/בת הזוג שלכם

זה חשוב שבני הזוג שלכם יהיו מעורבים בעבודה שלכם. אחרי הכל, אם אתם מנהלים קריירה (ובמיוחד אם אתם עובדים על פרויקטים צדדיים נוספים) סביר שאתם עושים זאת לטובתכם המשותפת, בין אם זה למטרות השכלה ובין  אם לצורך צמיחה כלכלית של המשפחה. בכל מקרה, זה נועד כדי לייצר בסופו של דבר עוד הכנסה למשק הבית ולבנות לא רק את עתידכם שלכם אלא גם את העתיד של הילדים שלכם.

אז, למשל, באוקטובר 2013, שיתפתי את אשתי בהחלטה להקים את HackingUI. אמרתי לה: "אני רוצה להקים את הבלוג הזה. זה לטובתנו ואני אזדקק לזמן מחוץ לשעות העבודה כדי להשקיע בו."

זה כמובן לא הספיק לומר לה שאני אצטרך זמן מחוץ לשעות העבודה. הגעתי מוכן, עם הצעה של כמה זמן בדיוק אני צריך: "אני זקוק ל-6 שעות בכל שישי, ואני מעדיף לסיים את העבודה בבת אחת כדי שאחר כך אוכל לבלות את שארית סוף השבוע איתך ועם ליה (הבת שלנו)."

זה היה ממש מקובל על אשתי, משום שהיא ידעה שלפחות היא תוכל לצפות ממני לבלות זמן איכות איתה ועם הילדים במשך רוב סוף השבוע מבלי לרוץ לבדוק מיילים או להיות מחובר למחשב. זה נכון, וזה בריא גם בשבילי, כי אני יכול לאפשר לעצמי ליהנות מהזמן עם המשפחה שלי בסוף השבוע ללא התחושה של "שיט, יש לי מלא עבודה לסיים".

אין לי את הדחף לבדוק את המיילים שלי או לרוץ למחשב בכל שנייה.

חוק: זמן איכות צריך להיות 100% זמן איכות

יש משהו שאני קורא לו "הסוויטש".זה משהו שאני מנסה לעבוד עליו תמיד, אני מלמד עליו באקסלרטור לפרוייקטי צד שלי, ואני כתבתי עליו עוד קצת כאן.

כשאני מבלה זמן איכות עם אשתי ובתי אני מנסה שלא להיות מוסח על ידי הפרעות (טיפ: השתמשו במצב “do not disturb” באייפון או במקביל לו באנדרואיד).

חשבו לרגע, מתי הייתה הפעם האחרונה שהייתם עם בני הזוג שלכם בלי הסחות דעת? מתי לאחרונה ביליתם עם הילדים שלכם מבלי לבדוק את המיילים שלכם, טוויטר או פייסבוק?

אנחנו עם ליה

אל תשקרו

זה לא נושא כזה ברור מאליו.

אני מנסה תמיד ליידע את אשתי אם אני מתעכב בעבודה, אפילו אם זה ממש גורם לי אי נוחות מולה. אם אתם מקבלים החלטה להתעכב כדי לסיים משהו בעבודה, היו שלמים עם ההחלטה הזו שקיבלתם ותיידעו את אהוביכם בכך במקום פשוט להגיע מאוחר. אני לא טוב בהערכת זמנים. אמנם אני משתפר ממש, ועובד קשה כדי להשתפר בזה, אבל כן, הייתי ממש גרוע בזה. אשתי זוכרת לי עד היום איך לפני שלוש שנים הייתי נוהג לומר שאעזוב את העבודה ב-6 בערב ולבסוף יוצא ב-8.

אם יש משהו שלמדתי הוא שהמפתח להתנגשויות האלו בין הזמן בעבודה לזמן עם המשפחה הוא תקשורת ויושרה כלפי בני הזוג שלכם.

יש מקום לרומנטיקה

פעם קראתי מאמר מדהים בשם :"כיצד לגרום לנישואים לעבוד" מאת ליאו בבאוטה בבלוג שלו – Zen Habits. אני מאוד ממליץ לקרוא את המאמר הזה.

צריך להשקיע יותר ברומנטיקה ואינטימיות, במיוחד אנחנו – הוורקוהוליקס של העולם המערבי.

יש לי עוד דרך ארוכה בעניין הזה, אבל אני כן מנסה לקנות לאשתי פרחים מפעם לפעם ולדאוג שיהיו לנו כמה שיותר ערבים רק לשנינו לבד.

טיפ: אם יש לכם ילדים – כשאתם חוזרים הביתה מהעבודה, נשקו את בני הזוג שלכם קודם. עוד לפני שאתם אומרים שלום לילדים. זה טיפ שקראתי פעם איפשהו והוא כל כך נכון.

בשבילי, הנשיקה הקטנה הזו היא כמו להגיד: "זו המשפחה שלנו ואנחנו מנהלים אותה ביחד, כזוג, באהבה." לא ממש יכול להסביר את זה, פשוט נסו ותיווכחו בהשפעה העצומה שיש לזה עבורכם ועבור בן/בת הזוג.

טיפ נוסף שאני יכול לתת לכם הוא להירשם לניוזלטר Pillow Talk, ניוזלטר מצוין שנועד להזכיר לכם וליידע אתכם על דרכים להשאיר את הלהבה בוערת עם בני הזוג שלכם (הזכרתי את הניוזלטר הזה במאמר שפרסמתי בHackingUI – "רשימה של 30 ניוזלטרים מעולים למעצבים, מתכנתים ואנשי מוצר").

כשאתם כועסים

זה בסדר לריב כששומרים על מינון בריא. כשאני רב עם אשתי, אני רואה בה באותו הרגע מישהי שאני ממש לא רוצה לדבר איתה, שלא לדבר על לגעת בה, וכאדם הכי לא מושך בעולם עבורי. אבל (וזה דרש הרבה אימון תודעתי כדי להגיע לשם) אני מזכיר לעצמי כל פעם שאני זה שבחרתי בה להיות לאשתי. אני מזכיר לעצמי שבכל רגע אחר אני אוהב אותה, ושהיא האדם הכי מושך ביקום בעיני.

את הטיפ הזה שמעתי באופן אישי מאת הדלאי לאמה, שהייתי עוד בהודו בטיול הגדול אחרי צבא, ואני זכרתי אותו עד היום ויכול לומר שהוא כמו קסם. ממליץ בחום.

לסיכום

עבודה וקריירה מתנגשים תמיד, אבל צריך לדעת איפה ואיך לעשות את הסוויטש ואיך לתחזק את שניהם באהבה.

אם יש לכם טיפים משלכם- בבקשה, בבקשה שתפו אותם בהערות פה למטה.

שלכם,
שגיא

נ.ב יש לי עוד כמה פוסטים בתנור בנוגע לנקודות האלה, בהן יחסים, פרודוקטיביות, פרויקטים צדדיים והחיים נפגשים. אז אתם מוזמנים להרשם לניוזלטר של פיקסל פרפקט כדי להשאר מעודכנים.

תודה לליאתושקה על התרגום של הפוסט מאנגלית.

Share

קצת על המחבר:

שגיא שרייבר מעצב UI & UX, מייסד של פיקסל פרפקט מגזין, וקו-מייסד של הסטרטאפ Tapdog למעקב אחר אתרים ותחרות ברשת. בוגר שנקר במגמה לעיצוב מדיה אינטראקטיבית. מתמחה בעיצוב אתרים מונחי conversion (המרה) וחווית משתמש, ובעל ידע נרחב ב-html, css ו- wordpress. ניתן למצוא את שגיא  בפורטפוליו שלובטוויטרבלינקד אין או מכדרר בדריבל.

תמצאו את שגיא שרייבר ב:

מאמרים שעשויים לעניין אותך

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הרשמו לניוזלטר של פיקסל פרפקט וקבלו למייל רשימת קריאה חשובה לתחום מדי שבוע

אשמח לשלוח לך פרטים!

אנא מלא/י את פרטי הקשר שלך כאן ואשלח לך אימייל עם כל הפרטים אודות ההכשרה
;