רוצים להתחיל להזיז את העיצובים שלכם? על מושן גרפיקס, תוכנות רלונטיות, השראה, ומאיפה להתחיל
עולם המושן גרפיקס זה הדבר הכי טוב שקרה לי, ורציתי לשתף איתכם קצת מהמידע אודות התחום, התוכנות והמאגרי מידע הרלונטיים בשביל כל מי שרוצה להתחיל ללמוד או סתם להעשיר את הידע בתחום.

Motion Design זה קיצור של Motion Graphics Design. בעברית – גרפיקה בתנועה ובתרגום גס אומנות הנפשת העיצוב הגרפי בעזרת אנימציה. חלקנו שמענו מפעם לפעם את המושג Motion Graphics, כנראה האסוציאציה הראשונה שעלתה לנו היא After effects של Adobe, אך הכל התחיל הרבה לפני.

בשנות ה-30 אמנים מתעשיית הקולנוע כמו Oskar Fishchinger ו-Norman Mclaren התחילו להנפיש צורות אבסטרקריות בעזרת סרט הפילם.
בשנות ה-50, כבר התחילו להנפיש לוגואים וכתוביות לסרטים בטלויזיה, ומאז ועד היום תעשיית השידור מלאה במושן גרפיקס.

אומנם עולם המושן גרפיקס קיים שנים רבות, אך החשיפה הגדולה נעשתה ב-15 שנים האחרונות תודות למהפכה הדיגיטלית.
קרדיטים לסרטים, סרטוני זיהוי לערוצי טלויזיה (TV Channels Idents), אתרי אינטרנט, טלפונים סללורים, קליפים, פרסומות… מושן גרפיקס בכל מקום.
אבל מה בכלל ההבדל בין סרט אנימציה למושן גרפיקס? למרות שהגבול הזה לא ברור, ההבדל הגדול ביותר הוא שבסרטי אנימציה מסופר לנו סיפור באמצעות דמויות שמביעות את עצמן. להבדיל ממושן גרפיקס בהם נעשה שימוש באילוסטרציות, תמונות ,קטעי וידיאו ואנימציה כדי לתת טוויסט כיפי, קריאטיבי ומעניין להצגה של המוצר.

מושן גרפיקס זה אומנות הנפשת העיצוב הגרפי בעזרת אנימציה. או אם תשאלו אותי, מעבר לטכניקה – מושן גרפיקס זה הסיפוק של ביצוע רעיון מרגש, עם השילוב הנכון של ויזואל ואודיו שנוגע ברגשות, ומזיז את האנשים.

מימין לשמאל: "תחילת האבסטרקטיקה" (1946-57) של אוסקר פישינגר, אנימציה ללוגו של CBC בשנות ה-50 ומשמאל אנימציה ללוגו של NBC בשנות ה-50 גם כן.
מימין לשמאל: "תחילת האבסטרקטיקה" (1946-57) של אוסקר פישינגר, אנימציה ללוגו של CBC בשנות ה-50, אנימציה ללוגו של NBC בתחילת שנות ה60.

סינמה4D, אפטר אפקטס, והבשורה של אדובי

עולם ה-Motion Graphics המשיך והתפתח כתחום אומנותי.

הקלות היחסית של יצירת אלמנטים בתלת מימד, נתיבי מצלמה, מערכות חלקיקים ותוכנות כמו Cinema4D ו- After effects הניבו גל חדש של Motion Graphics Designers.
משם נבעו כמות אינסופית של טוטוריאלס, הדרכות, קהילות, הרצאות ומקורות השראה. אתרים שבראשם עומדים מעצבים מאוד מוכשרים מגישים לנו מידע רב על מגש של כסף, מידע שלפני כמה שנים לא היה נגיש בכזו צורה.

הכלי שמקבץ מבחיניתי את הכל ומקנה נחיתה קלה וכיפית לעולם ה3D היא התוכנה Cinema4D של Maxon – תוכנת תלת מימד המתאימה במיוחד למושן דיזיינרס.

מבחינתי היתרון הכי גדול של סינמה הוא ממשק המשתמש הנהדר: פשוט, לא מאיים ואינטואיטיבי.

סינמה נמכרת כתוכנה העיקרית ומגיעה עם מספר תוספות ומודולים שעושים את כל ההבדל:
מודול עיקרי בתוכנה נקרא Mograph – מקבץ של כלים רבי עוצמה שהופכים את חיי המושן דיזיינר לקלים במיוחד, החל מבניית לוגו מעופף לתופעות אבסטרקטיות ומופשטות. יתרון נוסף בסינמה הוא זמני הרינדור המהירים ואיכות החישוב המצויינת שמשתפרת מגרסא לגרסא. ממש עכשיו, חודש אחורה (אפריל 2013) Adobe וMaxon הכריזו על דבר נהדר – שיתוף פעולה בין התוכנות בגרסא הבאה של After effects.

הממשק החדש נקרא Cineware ומקנה אינטגרציה מופלאה בין התוכנות. ניתן יהיה לייבא ישירות סצנות מסינמה אל תוך אפטר אפקטס ללא זמני רינדור מיותרים, מנוע הרינדור של סינמה בנוי בתוך הגרסא החדשה של אפטר אפקטס.

לסינמה יש גרסת סטודנט חינמית ותוכלו ללמוד אותה בכוחות עצמכם או בשנקר, זה הרבה פחות מפחיד ממה שהעולם הזה נראה.

בתור התחלה, ריכזתי לכם את המקורות האהובים עלי, מנטורים שבעזרתם למדתי הרבה ממה שאני יודע.

השראה, טוטוריאלס ומנטורים

גרייסקלגורילה, הבלוג הנהדר של ניק קמבל – גרייסקלגוילה הוא בלוג שניק קמבל החל לפני מספר שנים בו היה מעלה תמונה אחת בכל יום בתור צלם, עם השנים החל לעשות מדריכים לאפטר אפקטס וסינמה וצבר קהילה גדולה. לניק יש מדריכים מצויינים למתחילים ומתקדמים, פודקאסטים מהטובים בשוק ובלוג ששווה לעקוב.

הלו-לאקס של טים קלפהם – טים האוסטרלי הוא אחד המורים הטובים ביותר בהם נתקלתי ברשת. יש לו מאות אם לא אלפי טוטוריאלס ברשת, חלקם תחת הלו-לקס, וחלקם תחת FXPHD ואתרים נוספים. לטים יש חבילת אימון Dynamics פשוט מצויינת לתוסף הMogrpah של סינמה.

מעבדת הפיקסל – על מעבדת הפיקסל אחראי ג'ורן קנדל, מושן דיזיינר שעושה הרבה אנימציות לערוצי ספורט. יש לו הדרכות נהדרות, ואחלה ניוזלטר שמחלק מתנות ומודלרים כיפים מפעם לפעם.

ערוץ הוימאו של סימון הולמדל – סימון הולמדל עובד בסטודיו הלונדוני ManvsMachine. הסטודיו המועדף עלי, מושן גרפיקס מהמרשימים בתעשייה. סימון מלמד את נפלאות הXpresso (מערכת מבוססת Nodes שנועדה ליצור אינטראקציות אוטומטיות בין אובייקטים בסינמה), ועוד דברים מצויינים.

חלקיק, תחשוב – בלוג מעט יותר מתקדם המרכז הדרכות, ידיעות ופלאגינס בנושא Thinking particles (סימולציות חלקיקים תוכלו לעשות בתוך ה-Xpresso כלי ורסיטלי ורב עוצמה).

טים בורגמן – כאן לא תמצאו שום הדרכה, אבל תוכלו להבין את כוח המושן גרפיקס בזכות מספר עבודות של אחד האמונים האהובים עלי, טים ברגמן.

מעצמת מושן גרפיקס – מסתבר ששיקגו היא מעצמת מושן גרפיקס לא קטנה. הרבה אמנים מהשורה הראשונה בעולם מתגוררים ועובדים בשיקגו. תוכלו למצוא כאן הדרכות מעולות והרצאות מהחבר'ה הכי הכי.

רוב רדמן ורוברט לדג'רס במושוניירס – עוד אמנים אהודים, הכל מהכל על סינמה.

מושנגרפר.קום – אחד מאתרי ההשראה הרציניים ביותר, מתפקד כבלוג ומרכז כמעט כל מידע בתחום.

מושנגרפיקס.נו – עוד אחד מאתרי ההשראה הגדולים, תוכלו למצוא שם מושן גרפיקס מכל סוג, מעט הדרכות, השראה לפי קטגוריות, ואפילו את הדמו-רייל החדש שלי :)

הבלוג האהוב עלי, Greyscalegorilla, שם תוכלו למצוא בלוג נהדר, פודקאסטים, "פרויקט 5 שניות" בכל חודש, טוטוריאלס נהדרים ואפילו טי-שירטס אם התאהבם.

לסיכום

אני חושב שעולם המושן גרפיקס הוא הדבר הכי טוב שקרה לי.

אחרי ניסיון רב כמוזיקאי, איש סאונד ומעצב גרפי הכל התחבר למקום אחד בעזרת נגישות לכלים, מידע וחופש יצירה לכל מה שעולה על הדמיון.

לעומת תוכנות מקובלת בעולם האנימציה והתלת-מימד כמו Maya ו3Ds Studio Max המקשות על יצירת מושן גרפיקס ותזרים עבודה אינטואטיבי ונוח, סינמה מקנה סביבה קלה, פשוטה, חכמה ועם זאת כלל לא מגבילה.
סינמה לדעתי היא ללא ספק העתיד לעולם האנימציה לבראודקאסט, במיוחד לאחר ההצהרה על השילוב עם Adobe.

יש לכם שאלות? דעות בנושא? אשמח שתכתבו כאן כתגובה.

Share

קצת על המחבר:

תמצאו את Pixel Perfect ב:

מאמרים שעשויים לעניין אותך

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הרשמו לניוזלטר של פיקסל פרפקט וקבלו למייל רשימת קריאה חשובה לתחום מדי שבוע

אשמח לשלוח לך פרטים!

אנא מלא/י את פרטי הקשר שלך כאן ואשלח לך אימייל עם כל הפרטים אודות ההכשרה
;