איך תבצעו שינויים באתר שלכם (או תעבירו אותו לשרת חדש) מבלי לפגוע בקידום שלו בגוגל

האם הרהרתם לאחרונה באפשרות לעצב מחדש את אתר העסק שלכם או להעביר אותו לדומיין חדש? עסקים רבים מחדשים את האתרים שלהם בשלב כלשהו, ממגוון סיבות: האתר הנוכחי לא מתאים לשאיפות הצמיחה של העסק מאחר שהוא פשוט מדי או נטען לאט מדי; שם העסק השתנה ויש לשנות את הדומיין; השפה העיצובית של העסק השתנתה ויש צורך לשנות את האתר בהתאם; צריך להכניס לאתר עוד פיצ'רים, למשל, חנות וירטואלית או בלוג; עיצוב האתר מיושן ורוצים לחדש אותו; ועוד.

לחידוש האתר יש פוטנציאל אדיר לקדם את העסק – מראה חדש ובוהק ופיצ'רים מסקרנים יכולים לעודד את הגולשים לבצע אתכם עסקים ביתר שאת, ולמשוך אליכם קהלים חדשים. אבל זה לא יקרה אם תזניחו בתהליך את ה-SEO  של האתר – כל אותם האלמנטים שעודם לקדם אותו בגוגל. בעלי עסק רבים מדי שוכחים שכאשר מבצעים שינויים דרסטיים באתר זה יכול להרוס את כל ה-SEO הקיים, מה שיגרום למיקום האתר בתוצאות החיפוש לצנוח, ולפחות גולשים למצוא אותו ולבצע בו פעולות.

בפוסט הזה של Search Engine Journal אף עולה נתון מפחיד של עסקים שאיבדו 60-70 אחוזים מהטראפיק שלהם לאחר שעיצבו מחדש את האתר או נדדו לדומיין אחר. באותו פוסט מוצג הגרף הבא, שממחיש את הפגיעה המשמעותית בטראפיק שיכולה להיווצר אחרי עיצוב מחדש של האתר:

traffic after website redesign

אז איך תוכלו לוודא שקידום האתר שלכם בגוגל לא נפגע כאשר אתם משנים את עיצובו או עוברים לממשק חדש? בתור התחלה, אנחנו ממליצים לכם להשתמש בצ'קליסט הבא.

1. בצעו סריקה של כל כתובות ה-URL שלכם

במידה שאתם מעוניינים להעביר את התוכן שלכם לכתובות URL  חדשות, יהיה עליכם לדעת בדיוק איזה תוכן להעביר – ולשם כך תידרשו לבצע סריקה (crawling) של הכתובות הקיימות. סריקה יכולה להיות פעולה מסובכת לביצוע, במיוחד באתרים המכילים עמודים רבים או כאלה שהניווט בהם מורכב, ולכן כדאי לבצע אותה באמצעות כלים ייעודיים כמו Wildshark SEO Spider או Screaming Frog SEO Spider. באמצעותם תוכלו לקבל רשימה מלאה של כל כתובות ה-URL  באתר. בנוסף, כדאי לוודא שכל אחד מכתובות ה-URL  הקיימות מקבלת הפנייה אל הכתובות החדשות – אבל עוד על כך בהמשך.

2. עדכנו את מפת האתר

פעולה בסיסית בכל שינוי משמעותי שמבוצע באתר היא עדכון מפת האתר (XML sitemap). אם הוספתם לאתר כתובות URL  חדשות, הרי שיש להוסיפן גם למפת האתר, ואת הישנות צריך להוציא ממנה בהדרגה. בנוסף, כדאי לשקול ליצור מספר מפות שונות לסוגי תוכן שונים, לדוגמא, מפה נפרדת המיועדת רק לתמונות. את מיקום מפת האתר (או אינדקס המפות) יש להוסיף גם ל-Google Search Console ול-robots.txt, בייחוד אם כתובת ה-URL של המפה צפויה להשתנות.

אין לכם מפת אתר ואתם לא בטוחים למה היא משמשת? הסרטון הבא מסביר את הנושא:

https://www.youtube.com/watch?v=dJ6y-7gRJvI

3. זכרו את הקישורים

דבר נוסף שיש לדאוג לו כאשר מבצעים שינוי של כתובות URL  הוא הקישורים אל עמודים באתר – בין אם מדובר בקישורים נכנסים מאתרים אחרים או בקישורים פנימיים בתוך האתר. קישורים נכנסים במיוחד מחזקים את הסמכות (authority) של האתר, מה שמעלה את הדירוג שלו, ולכן חובה לעדכן אותם במקרה של חידוש האתר.

עבור קישורים פנימיים, יש לדאוג לכך שכל העמודים באתר שאמורים לקשר זה לזה אכן מקושרים, אחרת הגולשים לא יוכלו למצוא אותם בניווט בתוך האתר. עבור קישורים נכנסים, ממליץ אתר Search Engine Land לבצע עליהם בדיקה (audit), לערוך בעזרתה פרופיל קישורים לאתר ולדרג את הקישורים על פי חשיבותם. בשלב הבא כדאי ליצור קשר עם האדם שאחראי על כל קישור ולבקש ממנו לעדכן אותו לכתובת ה-URL  החדשה של הקישור. במידה שזה לא מתאפשר, יש ליצור הפניות 301 מהקישורים הישנים אל הקישורים החדשים.

4. ודאו שיש באתר שלכם עמוד שגיאה (404)

יתכן שזה נראה לכם טריוויאלי, אבל חשוב שבגרסה החדשה של האתר יהיה לכם עמוד שגיאה, שיעזור לגולשים לנווט את דרכם חזרה אל העמוד שחיפשו. כאשר מחדשים אתר ונמצאים בתהליך העברת כל העמודים אל מיקומיהם החדשים, גולשים רבים באתר עלולים שלא למצוא את מה שהם מחפשים, ועמוד 404 יכול לסייע להם מאד בשלב זה. ניתן לשלב בו את הקישורים החדשים  לעמודים (עם הפניות 301 בעת הצורך) ולדאוג לעדכן אותם בזמן אמת, וכך להפכו לאינפורמטיבי וידידותי ככל האפשר.

הנה דוגמא טובה לעמוד 404, מהאתר של airbnb:

airbnb 404 page

5. צרו הפניות 301

כפי שניתן לראות מהסעיפים שלעיל ישנן הרבה סיבות ליצור עבור אתר המחודש הפניות 301 – אשר מעבירות את הגולשים מהעמודים הישנים אל העמודים החדשים. לאחר שהשלמתן אותן, בדקו שכל אחת מהן עובדת כנדרש ואכן מפנה את הגולשים אל העמוד הנכון. במידה שיש לכם מספר עצום של הפניות שאינכם יכולים לבדוק בכוחות עצמכם, בדקו לכל הפחות את העמודים החשובים ביותר באתר שלכם – אלה עם הטראפיק הכי גבוה ו/או כמות הקישורים הנכנסים הכי גדולה.

הסרטון הזה מסביר לעומק על נחיצותן של הפניות 301 ואיך עושים אותן בפועל:

https://youtu.be/VI3_9QKpz2A

6. בצעו הערכה מחודשת של מילות המפתח

במידה שביצעתם אופטימיזציה למילות מפתח באתר הקודם שלכם, לא כדאי שתזנחו את הכל עכשיו רק בגלל המעבר לאתר חדש. גם אם חלק מהשינוי של האתר דורש חידוש של התכנים, הקפידו לוודא שמילות המפתח המתאימות עדיין מופיעות בעמודים החשובים באתר. לצד זאת, מעבר על מילות המפתח הוא הזדמנות טובה לבדוק האם נוספו מילות מפתח חדשות בתחומכם מאז הפעם האחרונה שעדכנתם אותן, ולהוסיף גם מילים אלה לאתר, במקומות המתאימים.

בנוסף, אם בעבר דגלתם בשיטה של העמסת הרבה מאד מילות מפתח בעמוד (שיטה שעבדה בעבר אבל גוגל "מעניש" עליה היום בהורדת דירוג האתרים שמשתמשים בה) – זה הזמן לעדכן את העמודים שלכם כך שמילות המפתח יופיעו בהם במינון סביר. עדיין לא בטוחים אם העמודים באתר המחודש שלכם עומדים בכללים? ההנחיות למנהלי אתרים של גוגל יעזרו לכם לבדוק זאת.

7. בצעו בדיקת SEO לאתר הנוכחי

עוד לפני המעבר הסופי לגרסה החדשה של האתר, בצעו בדיקת SEO  (SEO Audit) לאתר הנוכחי במטרה לזהות את כל החוזקות והחולשות שלו מבחינת SEO, כדי שתוכלו לקחת המידע הזה עמכם הלאה, לשמר את מה שעובד ולשפר את הטעון שיפור. בדיקה כזאת מומלץ לעשות באמצעות יועץ קידום אתרים, על מנת לאתר בעיות עוד בשלב הראשוני ולהימנע מטעויות שיכולות לגרום לכם לעדות עבודה מיותרת.

דוגמאות לדברים שכדאי לבדוק הם: תגיות H1 חסרות או משוכפלות, כותרות עמודים חסרות או משוכפלות, תגי קאנוניקל, קישורים שבורים, alt text של תמונות, מהירות האתר, meta descriptions חסרים או משוכפלים, robots.txt, תוכן משוכפל ועמודים שאונדקסו על ידי גוגל.

8. שימו דגש על חווית המשתמש

תוך התאמת האתר המחודש לדרישות של גוגל,  עדיין חשוב ורצוי לתת מקום נרחב גם לחווית המשתמש. לא רק הגולשים יאהבו את זה, אלא גם גוגל, ששמה דגש גם על חווית משתמש כאשר היא מדרגת אתרים.

העקרונות שכדאי לשמור עליהם בחידוש האתר הם:

  • אינטואיטיביות – הגולשים צריכים להבין בקלות איך לנווט באתר, מה פשר הכפתורים והיכן הם יכולים למצוא כל דבר, כדי שלא יצטרכו לבזבז זמן בניחושים (מה שעלול לגרום להם לעזוב את האתר מהר).
  • רספונסיביות – על האתר להיראות טוב בכל סוגי המכשירים: מחשבים, לפטופים, טאבלטים, סמארטפונים וכו'.
  • ידידותיות למובייל – מעבר ליכולת לצפות באתר במכשירים ניידים, יש לדאוג לכך שהגולשים יוכלו לקרוא את כל התכנים ולבצע את כל הפעולות באתר גם במכשירים ניידים.
  • נגישות – האתר צריך להיות נגיש לכלל האוכלוסיה, כולל בעלי מוגבלויות. זכרו לכלול באתר אפשרויות כמו הגדלת פונטים, שינוי הקונטרסט, הקראת הטקסט ועוד. המדריך להנגשת אתר אינטרנט באתר "נגישות ישראל" מביא הנחיות מפורטות בנושא.
  • אטרקטיביות – כדאי שהאתר יהיה נעים לעין: יעוצב בצבעים ובפונטים נוחים לצפייה, שיהיה ניתן לאתר את התפריטים והאזורים השונים בו בקלות ושלא יהיה עמוס בתמונות, קישורים, באנרים וכפתורים.

סיכום

כאשר אתם עורכים שינויים נרחבים באתר או עוברים לאתר חדש, אסור לשכוח שחלק מהפעולות שעשיתם עד כה לקידום האתר עלולות להיפגע, ולגרום לאתר שלכם להתדרדר בתוצאות החיפוש. לכן, מומלץ לעקוב אחרי הטיפים שניתנו לעיל ולבצע את הפעולות הנדרשות טרם החידוש או במהלכו, כדי שלא תאבדו את הסטטוס שלכם בגוגל ובעקבות כך תאבדו גם לקוחות פוטנציאליים. היערכות נכונה מבחינת SEO  תשמר את הדירוג שלכם בגוגל ואף עשויה לשפר אותו, אם חלק מהשינויים שאתם עושים נועדו להפוך את האתר לנגיש יותר לגולשים ולגוגל.

Share

קצת על המחבר:

תמצאו את Pixel Perfect ב:

מאמרים שעשויים לעניין אותך

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הרשמו לניוזלטר של פיקסל פרפקט וקבלו למייל רשימת קריאה חשובה לתחום מדי שבוע

אשמח לשלוח לך פרטים!

אנא מלא/י את פרטי הקשר שלך כאן ואשלח לך אימייל עם כל הפרטים אודות ההכשרה
;