פונט חדש, עברי, איכותי וחינמי: ראיון עם עמוס ג'רבי - יוצר הפונט "נוט"
השבוע יצא לאור פונט עברי חדש עם ניחוח מרענן של אופן סורס. הפונט עוצב על ידי המאייר/אנימטור/מעצב עמוס ג'רבי במסגרת פרוייקט הגמר שלו במגמת איור של שנקר.

לא כל יום אנו זוכים לראות כאלו מעשים. בדרך כלל מעצבי פונטים רוצים להרויח על היצירה שלהם, ובצדק. אך יש גם צדק אחר, שאותו לא ניתן להסביר במובנים אקונומיים כלכליים או שיווקיים.

הפונט נוט הינו פונט חדש בסגנון קומקסאי וכיפי עם אוירה הומוריסטית ומאויירת.
הפונט מוצע להורדה בחינם כ- TTF, OTF, ואפילו ווב פונטס (fontface@) להטמעה ברשת.

ועכשיו אחרי על ההקדמה הזאת… בואו נגיע לתכלס – הראיון. קבלו את עמוס ג'רבי!

היי עמוס, ספר לנו מעט על עצמך ועל הפרוייקט גמר שלך.

אני בן 28 מראשל"צ ולמדתי לתואר ראשון בעיצוב, מסלול איור במכללת שנקר.

פרויקט הגמר שלי הינה אנימציה בפלאש. קאט אאוט ווקטורי נקי, כשעיקר ההשראה נבעה מאנימציות של קרטון נטוורק.
שהדמות הראשית מבוססת עליי, אני מתאהב במישהי ונעזר בגרב (האלטר אגו שלי) שרק מזיק מאשר עוזר – כשהדגש הוא על הומור עצמי ומוגזם ככל האפשר.

מה הניע אותך לעצב פונט במיוחד בשביל הפרוייקט?

בכל התוכניות של קרטון נטוורק ישנה התייחסות טיפוגרפית שמעצימה את הקומיות של התוכן עצמו, מה שהניע אותי לעצב פונט משל עצמי נבע מאי שביעות רצון ממה שקיים וצורך להביא משהו חדש לשולחן.

בתור מי שלא עיצב פונט מימיו, איך ניגשת לפרוייקט שכזה? איך התחלת? מאיפה שאבת השראה וידע לביצוע של כזה דבר?

נכון, מעולם לא עיצבתי פונט אך כן נתנו לי כסטודנט נגיעה בתחום למרות השתייכותי למסלול איור – טיפוגרפיה שנה א' עם יקי מולכו, קורס Layout עם מיכל פאוזנר וקורס עיצוב כרזות עם קובי פרנקו וקורסים אלו נתנו לי טעם של עוד.

בעידן של ימינו, המידע נגיש לכל מי שבאמת מחפש ורוצה למצוא, אז בדקתי בגוגל באילו תוכנות מומלץ להשתמש ומתוך כל גרסאות הניסיון שניסיתי מצאתי שפונטוגרפר של פונטלאב מתאימה לצרכים שלי, גם הממשק שלה דומה לזה של אילוסטרייטור כך שהרגשתי כמו בבית.

תחילה, ניסיתי לעשות ווריאציה לפונט אנגלי-חינמי בשם Slackey וככל שניסיתי לעבוד איתו היה קשה לי לפצח את הקוד הגנטי של הפונט. הנה סקיצה ראשונית:

השלב הראשון ביצירת הפונט

עד אשר המנחה שלי לפרויקט הציע שאסתכל על העבודות של שמואל כץ ושכדאי לי להשים דגש על הקונטרסט בין קווים עבים לדקים.
על הדרך, גיליתי מקורות השראה נוספים – פרסומות וכרזות ישנות שפורסמו בישראל בשנות ה-50 וה-60 ומשם התחלתי ליישם את כל מה שלמדתי באיור:

מאת "הספתא" - אורן פייט
מאת "הספתא" - אורן פייט
מאת "הספתא" - אורן פייט
מאת "הספתא" - אורן פייט
שמואל כץ, אַחֲרַי המבול, הוצאת 'אמנים מאוחדים', 1966
שמואל כץ, אַחֲרַי המבול, הוצאת 'אמנים מאוחדים', 1966

אני למדתי שאם לא יודעים מומלץ לשאול ולהתייעץ בכמה שיותר מעצבים שזוהי ההתמחות שלהם: נדב שלו, דקל בוברוב ובן נתן (שמגיש השנה פרויקט גמר בעיצוב פונט משל עצמו בבצלאל), כל אחד מהם נתן את תובנותיו ומתוך מה שהם הציעו החלטתי איפה חשוב לעשות תיקונים.

מה היו השלבים בתהליך יצירת הפונט? ( יהיה נהדר אם תוכל גם לפרט גם על תוכנות או אתרים שהשתמשת בהם)

עקרונית לא היו לי שלבים של סקיצות במחברת, כו'. את הסקיצות עשיתי רק על המחשב ישירות בתוכנת פונטוגרפר כי הייתי קצוב בזמן והיה חשוב לי לתת מוצר שניתן להשתמש בו.

אם נתקלתי בבעיה טכנית עם תוכנת "פונטוגרפר" התייעצתי במדריכים קיימים:
http://www.dtpsoft.de/downloads/manuals/FG5MacMan.pdf
http://www.oketz.com/howto

אלו השלבים העיקריים שעברתי בדרך לעיצוב הסופי של הפונט שנעשה במקביל לאנימציה:

השלבים הסופיים ביצירת הפונט

השלבים הסופיים ביצירת הפונט

השלבים הסופיים ביצירת הפונט

כדי לוודא שהידע שצברתי יעבור לרשות אנשים אחרים יצרתי גם מדריך טכני בעברית שמסביר איך לעבוד עם פונטוגרפר:

למה בחרת דווקא להוציא את הפונט הזה כקוד פתוח? הרי יכלת להרויח ממנו כסף. מה הניע אותך?

כשהראתי את הפונט הגמור לאנשים נוספים (עוד טיפ חשוב שכדאי לעשות כשעובדים על פרויקט הרבה זמן) הרבה שאלו אותי דרך מי אציע את הפונט למכירה. אפילו קיבלתי הצעה נדיבה מאברהם קורנפלד מקבוצת אאא למכור את הפונט דרכו, אך מראש החלטתי שלא משנה מה רמת הגימור של המוצר הסופי הוא יהיה בקוד פתוח כי על בסיס השפה זו ניתן לשכלל אותה ולעשות אותה יותר טובה.

כרגע, הכדור בצד השני של המגרש בין אם יחליטו להחזיר אותו עם חידוש או טוויסט לרשות הרבים נתון להחלטה של אותו מעצב.

אז עכשיו שהלימודים מאחוריך, ספר לנו על השאיפות לעתיד (אם יש).. לאן פניך מיועדות? באיזה תחום הכי תרצה לעסוק?

החלום שלי, מופרך ככל שיהיה, זה לעבוד על אנימציות לקרטון נטוורק או לעצב רקעים ודמויות לתוכניות. אבל אם להיות מציאותיים עם רגליים על הקרקע? אז לנסות ולהתפתח בתחום עיצוב אתרים (html, css3, php) שנכון להיום הידע שלי אומנם מצומצם. מאידך, לא ידעתי כלום על עיצוב פונטים לפני חצי שנה… היום אני יודע טיפה יותר.

קריאות אחרונות או פניני חוכמה לפני שמסיימים?

 איתמר דאובה אמר בהמון הזדמנויות ש"אנחנו דור שיודע מעט על הרבה דברים" וכל אחד בדרכו, מחזק את האימרה הזו.

בנימה אישית, אם בחרתם עולם ושפה מסויימת לכו עליה עד הסוף בלי פשרות וקיצורי דרך.

את פרויקט הגמר תוכלו לראות בתערוכת הבוגרים של שנקר שתפתח ב-18 ליולי.

תודה רבה עמוס! וכל הכבוד!

עמוס ג'רבי מציג - נוט

Share

קצת על המחבר:

שגיא שרייבר מעצב UI & UX, מייסד של פיקסל פרפקט מגזין, וקו-מייסד של הסטרטאפ Tapdog למעקב אחר אתרים ותחרות ברשת. בוגר שנקר במגמה לעיצוב מדיה אינטראקטיבית. מתמחה בעיצוב אתרים מונחי conversion (המרה) וחווית משתמש, ובעל ידע נרחב ב-html, css ו- wordpress. ניתן למצוא את שגיא  בפורטפוליו שלובטוויטרבלינקד אין או מכדרר בדריבל.

תמצאו את שגיא שרייבר ב:

מאמרים שעשויים לעניין אותך

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הרשמו לניוזלטר של פיקסל פרפקט וקבלו למייל רשימת קריאה חשובה לתחום מדי שבוע

אשמח לשלוח לך פרטים!

אנא מלא/י את פרטי הקשר שלך כאן ואשלח לך אימייל עם כל הפרטים אודות ההכשרה
;