פיקסל כחול לבן- ראיון עם המעצב אורי ער

אנו שמחים להציג בפניכם ראיון נוסף בפינת  “פיקסל כחול לבן” עם המעצב אורי ער.
מדי כמה שבועות אנו נעלה ראיון עם מעצבים ישראלים מוכשרים מהקהילה.
אנו מקוים שתשאבו מכך השראה רבה להמשך היצירה והשיתוף!

קבלו את המעצב המוערך אורי ער

היי אורי, אנא ספר לנו מעט על עצמך.

מעצב לאינטראקטיב מאז 1990, ימי הטרום-ווב. בתחילת דרכי עבדתי בעיקר על ממשקי תוכנה, תוכנות וכותרי סי.ד.רום. מאז שנת 94 אני עובד גם על אתרים.
בשנת 99 עברתי לניו יורק, שם עבדתי בתור ראש תחום עיצוב (דיזיין דירקטור/קריאטיב דיירקטור) בחברה הנקראית אג'נסי.קום (agency.com) עם לקוחות כמו קוקה קולה, גוצ'י, בריטיש איירווייס ועוד רבים אחרים.
אחרי מספר שנים עברתי לאמסטרדם והייתי ראש תחום קונספט בחברה בשם אייספונטיין (ijsfontein.nl), המתמחה בתחום עיצוב מוצרים אינטראקטיבים לילדים ומוזיאונים.

כשחזרתי לארץ הקמתי סטודיו לעיצוב חוויה ומיתוג עם לקוחות כגון: בנק פועלים, AOL ועוד, אבל כיון שחזרתי בתקופת מיתון ואינטראקטיב לא היה בראש מעייני עסקים ישראלים, עסקתי גם בהרבה עבודות מיתוג אופליין לבתי קפה, מסעדות וחנויות.

אחד מלקוחותיי היה הסטארטאפ מטהקפה ששאב אותי על צוותי ושלח אותי למעט יותר משנתיים לקליפורניה.
חזרתי לפני כשנה וחצי והקמתי את סטודיו לוליין – סטודיו לעיצוב חוויה ומיתוג למדיה אינטראקטיבית. לקוחותינו הם בעיקר סטארטאפים וחברות טכנולוגיה המתחלקים בערך 50/50 בין הארץ ועמק הסיליקון.
במהלך השנים לימדתי בקמרה אובסקורה, שנקר, בצלאל, המכון הטכנולוגי בחולון, אקדמיית סנט יוסט בברדה הולנד וגם נתתי הרצאות אורח בפרסונס וב-ITP של אוניברסיטת ניו יורק.

houzz app
houzz app

מהם מקורות ההשראה העיקריים שלך?

ההשראה שלי ברובה אינה מגיעה מתחום העיצוב הגרפי.
מקורות ההשראה העיקריים שלי הם מהעולם הפיסי – ממנגנונים של חפצים יום יומיים ועד שילוט של חנויות.
ארגון מידע מרתק אותי ודוגמאות חכמות בתחום כמו ספריו של אדוארד טאפטה, עיצוביהם של פאול ראנד וזירו (האנס שלגר), מפות, ממשקי ג'י.פי. אס, מחוונים הם דברים שאני לוקח איתי כשאני ניגש לעצב ממשק.

מהם 3 האתרים האהובים עליך – או לפחות מבין האהובים עליך?

גם כאן, ההעדפות שלי הן פחות "עיצוביות".
פייסבוק – למרות התנפחותו למימדי מפלצת והעובדה שהוא מלא בזבל פרסומי, פייסבוק הינו אתר שנגע בצורך חברתי אנושי. בניגוד לאתרים חברתיים שקדמו לו, פייסבוק למעשה אינו רשת חברתית, אלא מארג של רשתות כאלו. שילוב של שם אמיתי, ניוז פיד ואינטראקציות בזמן אמת הפכו אותו לחלק אמיתי וחשוב בחייהם של מיליוני בני אדם.

istockphoto – בשנים האחרונות, בעיקר מאז שנרכש ע"י גטי, הידרדר מעט האתר. החיבה שלי אל האתר נובעת מדרך ההתמודדות שלו עם צרכיהם של קהל היעד (צלמים ומעצבים, בעיקר) אם זה במישור הממשקי – חיפוש משוכלל, קל לשימוש או במישורים אחרים, לדוגמה, על-מנת להיות צלם של אייסטוקפוטו, על המשתמשים לקרוא חומר בנושא זכויות יוצרים ואז לעבור מבחן בנושא – פתרון פנטסטי לבעיה. נושא תיוג התמונות, שאינו טריוואלי כלל, מטופל בצורה ממשקית נהדרת. כמו-כן, העובדה שלא כל הגשה מתקבלת (דבר שאנשי שיווק חוששים ממנו – בדרך כלל הם רוצים אתר חובק-כל), תורמת גם לאיכות האמיתית של האתר וגם לאיכותו הנתפסת. חבל שהאתר התדרדר מבחינת הביצועים, דבר שלדעתי פוגע מאוד בשמישותו.

etsy.com – אתר המאפשר לאומנים למכור את מרכולתם – באתר הבינו עיקרון חשוב: תוכן גולשים איכותי ואפקטיבי המיוצר לקהל יעד דומה או זהה ליוצרים עצמם ועונה היטב לצרכים של שניהם, עיקרון זה עובד טוב בעוד אתרים כמו vimeo.com, למשל.

supersonicads stats
supersonicads stats

מה נחשב בעיניך ההישג הכי גדול שלך עד כה?

ברשותך אתן שתי דוגמאות:
1. ברמה הממשקית – ממשק משתמש בתחום השתלות שיניים המבוסס על מחוונים המסייעים לרופא למצוא מיקום, זווית ועומק. הממשק אמנם עוצב בשנת 98 אך הוא בשימוש עד היום ואף זכה בפרס מצוינות בעיצוב רפואי בשנת 2006.

2. אתר למוצר ION של חברת הטלפוניה האמריקנית  Sprint – עיצוב מחדש של האתר המבוסס פרסונות שינה את יחס ההמרה מ- 0.02% ל-30% (למשך חודשיים), דבר שמשמעותו מיליוני דולרים והפיכת מוצר כושל למוצר מצליח. בעקבות הצלחת האתר, שונה המותג ומופעיו האופליינים כדי שידמו לו. האתר זכה בפרסים רבים.

מה דעתך על עיצובים ישראליים בתחום הנישה שלך בארץ?

מבחינת עיצוב ויזואלי, הרמה מאוד השתפרה בשנים האחרונות. לדעתי זה נובע מהעובדה שהעולם הולך וקטן, אנשים היום נחשפים ליותר ויותר עיצובים זרים, בנוסף קיימת העובדה שישראלים רבים עבדו בעולם וחזרו ארצה, אבל גם מצמיחה של מודעות מקומית לעיצוב. לעתים לדעתי זה גובל בעיצוב יתר, אבל בסך הכל הרמה גבוהה.

מבחינת עיצוב מידע ועיצוב שמישות –  אני חושב שהעיצוב בארץ מפגר בהרבה אחרי ארה"ב ובריטניה. מניסיוני עם תלמידים בארץ, הסיבות בגללן הם בחרו ללמוד עיצוב משיקות יותר לצדדים ה'מגניבים' של התחום ופחות בגלל הרצון לפתור בעיות. ישנם גופים העושים עבודה מבורכת בתחום זה בארץ, אבל העובדה שהם מופרדים כמעט לחלוטין מתחום העיצוב הוויזואלי, פוגעת לדעתי בשני התחומים.

aikido app
aikido app

איפה אתה רוצה לראות את עצמך בעוד 5 שנים מעכשיו?

אני מקווה להמשיך עוד זמן רב עם סטודיו לוליין. הייתי שמח להיות מעורב יותר בפרויקטים חברתיים וסביבתיים ופחות בתחומי המונטיזציה.

מה הטיפ הכי גדול שלך למעצבים בארץ?

תהיו מצפוניים וכנים. קל מאוד להיגרר אחרי לקוחות ופשוט לתת להם מה שהם רוצים – אני לא קורא למעצבים לא להיות פרגמטיים, אבל תכניסו את עצמכם ומעצמכם לתוך העבודות שאתם עושים. טיפ חשוב לדעתי עבור מעצבי אינטראקטיב – תכירו את הקהל שאתם מעצבים עבורו, את רצונותיו, הרגליו, צרכיו, חששותיו והתנאים בו הוא משתמש במוצריכם, אם זה בלימוד סטטיסטיקות שימוש, במחקר או בבדיקות שמישות.

מהן התוכנות (מלבד התוכנות של אדובי) שבלעדיהן לא תוכל להסתדר?

MacJournal המשמשת אותי לסיכומי פגישות.
Axure תוכנה עם ממשק נורא, אבל סופר שימושית ליצירת ויירפריימס, אבי טיפוס ומסמכי איפיון.

דעתך על פלאש בעולם של ימינו? ולאן כל הטכנולוגיה הולכת?

לפלאש יש חשיבות גדולה בהתפתחות הווב למה שאנחנו מכירים היום. יוטוב לא היה ממריא ללא פלאש. למרבה הצער, אדובי נחו על זרי הדפנה זמן רב מדי וזנחו בעיות אבטחה וביצועים, נתנו לטכנולוגיות אחרות להדביק את פערי המאפיינים וההפצה לפלטפורמות שונות וסטיב ג'ובס פתח בוונדטה אישית נגד אדובי, כך שאיני חוזה לטכנולוגיה זו עתיד זוהר.

על אילו פרויקטים מעניינים אתה עובד בימים אלו?

כל הפרויקטים שלנו מעניינים :)
אנחנו עובדים על אתר חברתי לדיונים והבעת דיעה הנקרא opinionstage.com (ניתן להירשם לביתא), ממשיכים לעבוד על בסיס קבוע עם האוז (houzz.com), בעיצוב אתר ואפליקציות לקהילת עיצוב הפנים הגדולה בעולם, ממשקים ופרסומות ל- supersonicads, מעצבים משחקים ל quoadomedia.com עובדים על אתר חדשות בינלאומי בתחום הווידאו, פלטפורמה לאתרים חברתיים בנושא קיימות ועוד פרויקטים רבים ומגוונים.

מסר כלשהו לקהילת המעצבים בארץ?

אני שמח לראות שיש תזוזה קטנה בתחום העיצוב לאינטראקטיב בארץ. הייתי שמח לראות גם גופים גדולים יותר מעורבים ומשקיעים בתחום. למשל, לתערוכת עוצב בישראל לא הוגשו כמעט עבודות של סטודיואים גדולים.
אני חושב שפיתוח התחום והעלאת רמתו צריך להיות אינטרס של כולנו.

תודה אורי!

[really_simple_share]

[sep]

ניתן למצוא את אורי בקישורים הבאים:

אתר הסטודיו של אורי:
loolyan.com

הטוויטר של אורי:
http://twitter.com/uservibe

אורי בפייסבוק:
https://www.facebook.com/uservibe

הלינקד-אין של אורי
http://il.linkedin.com/in/uriar

לוגואים
לוגואים

houzz
houzz
pops
pops
aikido app
aikido app
supersonic ads
supersonic ads

Share

קצת על המחבר:

תמצאו את Pixel Perfect ב:

מאמרים שעשויים לעניין אותך

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הרשמו לניוזלטר של פיקסל פרפקט וקבלו למייל רשימת קריאה חשובה לתחום מדי שבוע

אשמח לשלוח לך פרטים!

אנא מלא/י את פרטי הקשר שלך כאן ואשלח לך אימייל עם כל הפרטים אודות ההכשרה
;