מכירים את זה שאתם מסיימים תואר בתקשורת חזותית ומרגישים אבודים? אתם לא לבד. 

יוצא לי לדבר עם הרבה אנשים מהתחום, גם בוגרים טריים וגם מעצבים ותיקים מאוד, הבנתי שהקושי המשותף לכולנו הוא מציאת העבודה הראשונה בתחום. מצד אחד יש המון משרות פתוחות, מצד שני יש המון מעצבים שלא מוצאים עבודה. אז איפה הבעיה? 

באפריל 2019 הקמתי יחד עם שיר זלצברג, מנהלת קהילת המעצבים Startup Designers, תוכנית מנטורינג חינמית למעצבים. נכון להיום (דצמבר 2019) נרשמו לתוכנית למעלה מ-400 תלמידים כאשר מחצית מהם לתוכנית ליווי לבניית תיק עבודות. אני עוברת על הבקשות של כולם, מדברת עם בוגרים ועם המנטורים אשר מלווים אותם, וכך נתקלתי בתופעה שחוזרת אצל רבים: סטודנטים שמסיימים את התואר מבולבלים, אבודים ומתלבטים בין שלל קורסים מקצועיים. יש הרבה סיבות שבגללן זה קורה: תחום דינמי מאוד ומשתנה, במהלך הלימודים חסרים קורסים פרקטיים ודיונים על מה שקורה ביום שאחרי (תיק עבודות, ראיונות עבודה, סוגי תפקידים) והמחשבה הנאיבית שיש ביקוש עצום למעצבים אז בטוח יחטפו אותנו מהר. 

אז כאמור, יש הרבה דברים שניתן לתקן ברמה הפדגוגית אבל רציתי לדבר על דבר אחד שיכול מאוד להשפיע על האופן שבו אנחנו מסיימים את התואר ותלוי ברובו רק בנו – פרויקט גמר! יש לנו סמסטר שלם לעשות כל מה שהמוח שלנו מדמיין, יש לנו חופש לבחור להתעסק בכל תחום שנרצה ויש לנו את החופש לבחור מנחה שילווה אותנו בתהליך. יש אנשים שהחופש הזה קצת משכר או מסחרר אותם, אבל אני רוצה להכניס אתכם לפוקוס ולהראות לכם איך בשלושה צעדים תוכלו לנצל את הסמסטר הזה ליצירת עתיד מקצועי טוב יותר עבורכם: 

1. מה אני רוצה להיות כשאהיה גדול? הגיע הזמן לקבל החלטה. 

כשאני הייתי בלימודים, אתר רספונסיבי היה נחשב שיא הקידמה, התחילו שמועות שהפרינט מת וצמד המילים ״עיצוב אינטראקטיבי״ היה נשמע לי מגניב. כיום, כל העולם פתוח בפנינו: קבוצות פייסבוק, מיטאפים, בלוגים, אינסטושים, פודקאסטים ומה לא. תצאו, תחקרו, תקראו, תדברו עם מעצבים שכבר חיים את העולם האמיתי ותנסו להבין עם עצמכם לאיזו תחום אתם הכי מתחברים. אולי זה גם הזמן לנפץ בועה קטנה, אבל לא כולם חייבים להיות מעצבי פרודקט. 
 

2. תבחרו מנחה רלוונטי לפרויקט גמר. 

יכול להיות שהכי התחברתם למרצה שלכם לשיווק והוא מוכשר ונחמד בצורה יוצאת דופן, אבל אם החלטתם שהחלום שלכם הוא לעצב משחקים אז בואו תהיו קצת פרקטיים ותבחרו מרצה עם זיקה לתחום. יש לנו סמסטר שלם ואינטנסיבי לעבוד על פרויקט הגמר שלנו ולמנחה שלנו יש השפעה עצומה על התהליך החל מבחירת הנושא שבו תתעסקו ועד לציון שתקבלו. תעשו רשימה של המנחים האפשריים, תנסו להכיר קצת יותר לעומק את התחומים בהם הם מתעסקים בחיים המקצועיים שלהם ובסוגי הפרוייקטים שהם לקחו בהם חלק. אינטואיציה היא דבר נפלא, אבל לא יזיק לזרוק לתהליך קבלת ההחלטות גם קצת ידע מקדים. 
 

3. דמינו שזאת המציאות! 

סביר להניח שיש אנשים שלא יסכימו איתי, אבל אני חושבת שפרויקט הגמר צריך להיות כמה שיותר מציאותי וזה ממש לא צריך לבוא על חשבון יצירתיות. יכול מאוד להיות שלעשות סדרת ציורי קיר ענקיים על טקסטורות משתנות בהתאם למצב רוח של הצופה יהיה פרויקט נדיר ומיוחד, ואפילו יש שירצו להציג אותו בתערוכות בינלאומיות, אבל בתכלס אם החלום שלכם הוא לעצב ולאפיין מערכות מורכבות, יהיה לכם מאוד קשה לגשר על הפער שנוצר. אני לא אומרת שבמקרה הזה אנחנו צריכים בהכרח לעצב ממשק אפרורי ומשעמם כפרויקט הגמר, אבל לפחות להתחיל לחשוב ולדמיין את עצמנו כמעצבי מוצר. נצלו את ההזדמנות להיות המייסדים של הסטארטאפ של עצמכם, עופו על זה, בלי הגבלות תקציבי פיתוח, בלי מנהלי מוצר עקשניים ובלי גחמות אישיות של מנכ״לים שלא אוהבים כפתורים עם פינות מעוגלות. אתם הבוס של עצמכם. 
 
עדיין סקפטיים? הגענו לשלב ההוכחות. אני רוצה להכיר לכם שלוש מעצבות שפרויקט הגמר שלהן עזר להן לכוון את הקריירה שלהן. 
 
שם: רוני קליין 
תפקיד נוכחי: Brand Designer Team Leader at monday.com
שנת סיום הלימודים: 2010
 

פרויקט גמר: Tel Avivi People's Guide
מדריך על תל אביב האמיתית מהאנשים שגרים וחיים אותה. הפרויקט כלל קונספט ומיתוג, אתר (שהיה במבנה של בלוג) ופרינט – גלויות קולאז׳ וציטוטים של האנשים המשתתפים בפרויקט.
ידעתי שאני רוצה לשלב מיתוג וצילום בפרויקט גמר שלי, התחלתי להסתובב בתל אביב עם מצלמה ולגשת לאנשים שאני לא מכירה. התחלתי לשאול אותם המלצות אישיות שלהם על העיר, התפתחה שיחה, 
ביקשתי לצלם אותם וכך צברתי בנק של המלצות אישיות, ותמונות אורבניות שאוכל להשתמש בהם. מכאן יצאתי לאפיון של האתר, הבנתי שמבנה של בלוג הכי מתאים למסר שאני רוצה להעביר ועבדתי
עם מפתח וורדפרס להגיע לתוצאה הכי מדויקת שאני רוצה. במקביל התחלתי ״להתערב״ בתמונות שצילמתי, יצרתי קולאז׳ים אורבנים שהתפתחו לשפה הגרפית של הפרויקט ובסוף לגלויות מודפסות שחילקתי בתערוכה.
בתערוכת בוגרים התעקשתי לצבוע בבטון את הקיר שקיבלתי (כמובן שהייתי צריכה להחזיר אותו לצבע לבן…) על מנת לקבל את החוויה האורבנית המלאה בתוך גלרייה.
הפרויקט הוצג בטיים אאוט, ועזר לי להתקבל למקום העבודה שרציתי. גם היום בעבודתי הנוכחית אני משלבת מיתוג וקונספט כמעצבת אין האוס שנותנת מענה לכל המחלקות בחברה.
 

שם: אירה רווח
תפקיד נוכחי: Level design lead at Plarium – Lost island game
שנת סיום הלימודים: 2011
 

פרויקט גמר: מיתולוגיס
סיפור אינטראקטיבי לילדים בגילאי 4-8. משחק הנועד ללמד ילדים על יצורים מיתולוגים מתרבויות שונות. המשחק בנוי משולחן אינטראקטיבי, עליו משחקים בעזרת 4 בובות משחק המייצגות את היצורים העובדות בטכנולוגיית ״ריאקטוויז׳ן״. "שולחן" המשחק הוא בעצם מסך שקולט מיקום וזווית של כל בובה, והילד המשחק בבובה שולט התרחשות הסיפור. במשחק 4 עולמות תוכן – אחד לכל תרבות – כאשר כל אחד מספר סיפור מיתולוגי ייחודי ליצור.
פרויקט הגמר הזה היה מורכב במיוחד מפני שהשתמשתי בטכנולוגיה אקספרימנטאלית ובגלל שתחום עיצוב המשחקים לא היה נגיש ונפוץ בארץ בזמנו, אבל ידעתי ששם התשוקה האמיתית שלי. לכן במהלך המחקר לפרויקט הזה נשענתי הרבה על לימוד עצמי מהאינטרנט.
בכל מה שקשור לעיצוב הויזואלי קיבלתי הדרכה, אך אני מאמינה שאם הייתה הבנה טובה יותר בתחום הגיימינג הייתי ניגשת לפרויקט עם יותר ידע בהפקת מוצר בעל מורכבות כזו. בכל אופן אני מרגישה שההתמדה שלי והרצון להתעסק בתחום שאני אוהבת, נתן לי יתרון משמעותי בקידום הקריירה שלי לכיוון שאני רוצה. 
אני מאמינה שכבר משנה ג׳ בלימודים על המרצים לכוון את כל הפרויקטים לתחום בו הסטודנטים רוצים לעסוק (למשל עיצוב משחק), ושההתייחסות לפרויקט תהיה כמו למוצר אמיתי, על כל המשתמע מכך – הפקה, תכנון, ביצוע, בדיקות קהל יעד וכו'. גישה זו תאפשר לסטודנטים לסיים את הלימודים עם תיק עבודות חזק.
 
שם: אינה שטוקמייסטר 
תפקיד נוכחי: Head of UX/UI at Endor
שנת סיום הלימודים: 2011
 
 
פרויקט גמר: Beatlist 
כן, זאת אני. פרויקט הגמר שלי היה ממשק ליצירה, ניגון ושיתוף אלבומי מוזיקה וירטואלים. הרעיון היה ליצור ממשק בו אני יכולה להאזין למוזיקה שחברים שלי מאזינים לה, לעקוב אחר מצעדים מכל העולם וליצור פלייליסטים משותפים. אומנם לא ידעתי בזמנו שאני רוצה להיות מעצבת ux/ui אבל ידעתי שאני רוצה לעשות פרויקט גמר שהוא מוצר אמיתי שאני יכולה להציג למעסיק פוטנציאלי ככרטיס הביקור שלי, פרויקט אחד גדול ומורכב שיציג את היכולות שלי כמעצבת ומאפיינת. כמנחה בחרתי את מי שהיה בזמנו ראש המחלקה, בועז רוסנו שהגיע מרקע של עיצוב מוצרים וחי את עולם הסטארט-אפ. 
התייחסתי לפרויקט הזה בשיא הרצינות. אני המייסדת והמעצבת של הסטארטאפ, מתכוננת להעביר את הקבצים למחלקת הפיתוח. עשיתי מחקר מתחרים בשוק, הגדרתי פרסונות לקהל יעד שלי, כתבתי מסמכי אפיון למוצר ורשימת פיצ׳רים שהייתי רוצה שיכלול. אפיינתי ועיצבתי את כל המוצר ולבסוף שילמתי לעורך וידאו על מנת שיכין לי דמו שאוכל להציג בתערוכה. את הלימודים סיימתי עם 3 הצעות עבודה שוות במיוחד. 
 

סטודנטים לתקשורת חזותית? אל תלכו לאיבוד!

אם אתם סטודנטים לתקשורת חזותית ואתם נמצאים לפני ההכנות לפרויקט הגמר שלכם, עצרו רגע, קחו לעצמכם זמן לעשות מחקר ולסדר את המחשבות שלכם. תחשבו איך אתם יכולים לשלב בצורה המושלמת בשבילכם בין יצירתיות ופרקטיות. קחו החלטה. יכול להיות שתחליטו להיות מעצבי מרקטינג ואחרי 3-4 שנים תתאהבו בעיצוב ממשקים ותעשו את המעבר, זה לגמרי בסדר, אבל זה עדיף בהרבה מאשר לסיים את הלימודים ללא שום כיוון, לעשות קורס באלפי שקלים ולסיים אותו מבולבלים לא פחות. 
 
אני לא נגד קורסים מקצועיים, אבל אני לא חושבת שהם הפתרון לבעיה שלנו ביום בו סיימנו את התואר. קורס מקצועי לדעתי אמור להעשיר את הידע ולהפוך אותנו לאנשי מקצוע טובים יותר, אבל אני חושבת שאנחנו קודם כל צריכים לחיות את התעשייה, להרגיש איך זה לעבוד בצוות של מעצבים ואז נוכל להפיק מהקורס את המיטב ולהבין בצורה טובה יותר איך להטמיע את הנלמד בו בעבודה השוטפת שלנו. ההצעה שלי היא להתייחס לפרויקט הגמר שלנו כמו קורס מקצועי לכל דבר ולמנחה שלנו בתור המרצה של הקורס. בואו נחסוך לעצמנו את הכסף והתסכול. 
 
גם אתם עשיתם פרויקט גמר שעזר לכם לקדם את הקריירה שלכם? ספרו לנו עליו!
 

Share

קצת על המחבר:

תמצאו את Pixel Perfect ב:

מאמרים שעשויים לעניין אותך

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הרשמו לניוזלטר של פיקסל פרפקט וקבלו למייל רשימת קריאה חשובה לתחום מדי שבוע

אשמח לשלוח לך פרטים!

אנא מלא/י את פרטי הקשר שלך כאן ואשלח לך אימייל עם כל הפרטים אודות ההכשרה
;