Gmail, אתה יכול להיות טוב יותר. אתה צריך להיות טוב יותר!

Gmail, אתה יכול להיות טוב יותר. אתה צריך להיות טוב יותר!

במאמר הבא, אסביר על המאפיינים החסרים בממשק המשתמש החדש של Gmail (גרסת דסקטופ) ועל התוספות שיכולות להפוך את Gmail ליעיל ופרודוקטיבי הרבה יותר.

*המאמר פורסם במקור בכתבת אורח UX Plant ותורגם לעברית ופורסם בבלוג שלי
OferAriel.com

שמי עפר אריאל. אני יזם, מעצב מוצר (UX/UI) ועוד כל מיני טייטלים נוספים :). חלק משמעותי מהיום שלי, כ-Head of Product & Design בחברת Lending Express, הוא להתעסק באימיילים (כמו רובכם, אני משער), בקריאה, כתיבה, אחסון ומחיקה.

אני משתמש בשירותי אימייל שונים מאז שאני זוכר את עצמי – Hotmail, נענע, וואלה ובטח עוד כמה שירותים שנכחדו מהעולם וכמובן Gmail, שבשבילו התכנסנו כאן.

לפני כשנתיים התחלתי להשתמש ב"Inbox by Gmail", שירות אימיילים נוסף מבית גוגל – מעין "אח גדול" של Gmail. אבל הממשק החדש של Gmail גרם לי לחזור!

1.Snooze ("טיפול בהמשך")
2.כתיבת אימייל
3.ניווט בין אימיילים ישנים (עמודים)
4.סידור לפי…
5.תצוגה מקדימה לקובץ
6.עיצוב

המקום בו הכל התחיל

אז נחזור במנהרת הזמן לשנת 2004, האחד באפריל, גוגל משיקה את אחד ממוצריה המפורסמים: Gmail, שאז רחוק היה מלהזכיר את מה שהוא היום. באותו היום, הרשת השתוללה והתמלאת דיונים, האם מדובר במתיחת 1 באפריל או הכרזה אמיתית.

Gmail הציע שירות דוא"ל חינמי הכולל אחסון אימיילים בנפח של לא פחות מ-1 ג'יגהבייט! בימינו זה לא נשמע מרגש במיוחד, אולם ב-2004, כאשר שירותי דוא"ל אחרים, כמו Hotmail, הציעו לא יותר מ-50 מגהבייט, זה לא היה עניין של מה בכך.  למחרת יום ההשקה, משתמשים ברחבי העולם, כולל כותב מאמר זה, שמחו לגלות שלא מדובר במתיחה וניסו להשיג הזמנה ולהתחיל להשתמש ב-Gmail – גוגל השתמשה בשיטת שיווק של חלוקת הזמנות מוגבלת, בכדי להפיץ את השירות בגלים וליצור "באז" ותחושה של כניסה למועדון אקסקלוסיבי. לא עבר זמן רב לפני ש-Gmail הפכה לאחד משירות הדוא"ל הפופולריים בעולם!

בואו נדבר על חוויית משתמש וממשק משתמש ב-Gmail

Gmail עבר לא יותר מ-2 שינויים גדולים בממשק מאז ההשקה ב-2004. השינוי הראשון התרחש ב-2011, והשני – שבוודאי שמעתם עליו, ב-25.5.2018.

ב-22.10.2014, הודיעה גוגל על "Inbox by Gmail", שירות אימייל נוסף – מעין "אח" של Gmail. עד ליום זה, לא ברור לחלוטין מהי מטרת השירות. ישנם דיונים פעילים בנושא ברחבי הרשת.

"Inbox by Gmail" הגיעה עם מאפיינים חדשים, וביניהם – עיצוב חדש, תצוגה מקדימה לקובץ, Snooze ועוד, ועם זאת, המוצר רחוק מלהיות מושלם – ועל כך ארחיב בהמשך המאמר.

קח את Gmail והפוך אותו ליותר טוב!

בתחילת חודש מרץ, התחלתי להרהר באילו שינויים בממשק, צוות המוצר של Gmail היה יכול לעשות בכדי להפוך אותו ליעיל יותר ומעוצב טוב יותר.

*בתחילת אפריל פרסמתי את המאמר בבלוג שלי "Gmail – בוא נשדרג אותך קצת", שתיאר בקצרה את השינויים שאני אדגים במאמר זה.

מה הייתי עושה אם היה מוטל עליי "לקחת את Gmail ולהפוך אותו ליותר טוב"?

בחרתי מאפייני מפתח אחדים שעשויים לעבוד לטובת המשתמשים והתחלתי לחשוב על דרכים לשפר אותם.

להפתעתי, תוך כדי תהליך הצעות השיפור שלי לממשק Gmail, ב-11.4.2018, הגיעו לאוזניי (עיניי) שמועות על פיהן Gmail בדרך להשיק ממשק משתמש חדש!

אני מזכיר שהתחלתי לעבוד על הפרויקט חודש לפני כן. החלטתי שלא להפסיק, אלא להמשיך להתקדם עם המשימה שהטלתי על עצמי.

חשבתי שיהיה מעניין להתבונן בשינויים שצוות המוצר של Gmail יבצעו ולבדוק האם המשימה שלי עדיין רלוונטית.

אזהרת ספוילר – השינויים שלי עדיין רלוונטיים :)

התחלתי עם שרטוט מהיר של התכנית החדשה שלי ל-Gmail, תוך כדי שאני לוקח בחשבון את המאפיינים החדשים שאני מעוניין להוסיף. בנוסף, ניסיתי לחשוב על דרכים להפוך את ממשק המשתמש ל"נקי" יותר על בסיס הקווים המנחים של Google Material Design.

Gmail new ui sketch

מאפיינים חדשים לשיפור היעילות והפרואקטיביות.

אני משתמש ב-Gmail על בסיסי יומיומי – לצורכי עבודה ולצרכים פרטיים – ואחד מהדברים החשובים לי ביותר הוא להיות פרודוקטיבי ויעיל. אז בואו נדבר על המאפיינים שעשויים לעזור לנו להיות יותר פרואקטיביים ולטפל במספר האימיילים העצום שאנו מקבלים מדי יום.

1.להתעסק עם אימייל מאוחר יותר (Snooze)

רובכם כנראה שמעתם על המאפיין Snooze/Boomerang ואולי אפילו כבר השתמשתם בו.

עבור אלו שעדיין לא עשו זאת: זוהי דרך להסיר אימייל מתיבת הדוא"ל שלכם ולהחזירו אליה מתי שתרצו.

במשך שנים רבות השתמשתי ב-Boomerang (הרחבת Chrome צד שלישי עבור Gmail) על-מנת לדחות קריאת אימיילים מסוימים לזמן נוח יותר. במשך כל הזמן הזה תהיתי למה Gmail לא הוסיפה את המאפיין הפשוט וההכרחי הזה.

הדרך של Boomerang די עקומה; כאשר הזמן שהגדרתם לאימייל מגיע, Boomerang שולחת הודעה כחלק מהשרשור על-מנת שיקפיץ את אותו אימייל. אם אתם עושים זאת מספר פעמים עבור אותו אימייל, תקבלו שרשור ארוך ומבלבל.

ל-Gmail אמור להיות די פשוט להטמיע את המאפיין הזה. כשהתחלתי להשתמש ב-" Inbox by Gmail", שמחתי על כך שגוגל נענתה לבקשות הגולשים והוסיפה את מאפיין ה-Snooze!

יאי! Snooze החדש כאן! בואו נבדוק אותו…

מתי אני יכול לבצע Snooze על אימייל? ל-Snooze הקיים יש רק קבוצות זמנים מוגדרות מראש ואפשרות לתאריך ושעה מותאם אישית. איפה המאפיין המגניב של Boomerang, שמאפשר "Snooze רק אם אף אחד אינו משיב"?

מאפיין חשוב נוסף בולט בחסרונו: "שלח מאוחר יותר", אפשרות לשלוח ולהשיב לאימייל בזמן שנוח לכם.

אוקי גוגל, (אל תגידו את זה ליד מכשיר כלשהו של גוגל, אחרת תעירו את העוזר/ת האישי/ת במכשיר 😋), הכיוון הכללי הוא טוב, אבל יש כמה שיפורים שאתם צריכים לעשות.

סוף-סוף! קיבלנו את ממשק המשתמש החדש של Gmail!

Gmail קיבלו ככל הנראה משוב על ה-Snooze  ב-"Inbox by Gmail" וביקורת על ההגבלות שלו, מה שאומר ש-Gmail החדש חייב להיות טוב יותר!

רגע אחד… איזה באסה , זה בדיוק כמו ה-Inbox.

הפתרון שלי ל-Snooze

  • הנח למשתמש לבחור
    מהו הזמן הטוב ביותר בשבילו בצורה נוחה
  • בצע Snooze רק אם אף אחד אינו משיב
    עקוב אחר משימות עליהן אתה אחראי
  • זכור את בחירות המשתמש
    עבור כל תקופת זמן (על-פי שעה/יום/שבוע/חודש) – משתמשים נוטים להגיר קבועי זמן חוזרים.
  • שלח ובצע Snooze
    שלח אימייל ובצע עליו Snooze בזמן נבחר, או שלח אימייל לזמן עתידי: "היי. זה אני מהעבר, מה נשמע?…"

Gmail snooze

2.כתיבת אימייל (בואו נתחדש קצת)

כתיבת אימייל היא אחד מהצרכים העיקריים של שירות דוא"ל, Gmail לא ביצע כאן שינוי משמעותי במשך זמן רב מידי.

אם יצא לכם לקרוא את עדכוני Gmail האחרונים, בוודאי הבחנתם בכמה מאפיינים מגניבים שמיגעים בקרוב, כמו השלמה אוטומטית, השמדה עצמית, הגנה באמצעות סיסמא ועוד…

מדובר בשיפורים מצוינים, אבל רציתי לאתגר את הדרך שבא אנחנו כותבים ולמצוא משהו שמתאים יותר ל-2018…

בזמן שאני חושב על זה, נזכרתי בפלטפורמת הבלוגים "Medium", שמציגה חוויית משתמש מעולה וייחודית בכתיבת פוסטים.

הפתרון שלי לכתיבת אימייל

  • הוספת רכיבים בזמן כתיבה
    על מנת להוסיף קובץ, סמיילי, תמונה, בולטים וכו', יש צורך לעבור עם העכבר לתחתית האימייל בכל פעם. במקום זאת, הוספתי אפשרות שהרכיבים החשובים יהיו קרובים יותר אליכם.
  • קיצורי דרך
    משתמשים מתקדמים שעושים שימוש בקיצורי דרך –  תוכלו ללחוץ Alt + [מספר] על מנת להוסיף את הרכיב הרצוי.
    Compose shortcut
  • עיצוב טקסט
    עיצוב הטקסט ממוקם גם הוא בתחתית חלון העריכה.
    הפתרון שלי: להעלות אותו כאשר אתם מדגישים טקסט כלשהו.
    Compose-Text-style
  • חלון עריכה
    זה לא תוספת גדולה, רק דרך נחמדה לפתוח ולסגור את חלון כתיבת האימייל.

3.דפים, דפים ועוד דפים

חיפוש אימייל ישן תוך כדי דפדוף בין דפי תיבת הדוא"ל – אני לא מכיר תהליך איטי יותר מזה. זוהי דרך מיושנת שאינה מתאימה לצורך שלנו באינטראקציות מהירות; זוהי "חוויית המשתמש הישנה של האינטרנט", ו-Gmail היה חייב לעדכן אותה בממשק המשתמש החדש.

הפתרון שלי לדפים

הסירו את ניווט הדפים; במקום זאת, השתמשו בדרך החדשנית של היום, בה כאשר גוללים לתחתית העמוד – אימיילים נוספים מוצגים אוטומטית. ניתן לראות זאת בפלטפורמות רבות, כולל פייסבוק, אינסטגרם, בלוגים ועוד. נהגו לקרוא לאופציה הזו "Lazy Load"

4.סידור לפי…

למה האפשרות לא קיימת? "המרתי" משתמשי Outlook רבים להשתמש ב-Gmail, הדרכתי אותם יד ביד ועזרתי להם להבין את הדברים המגניבים ש-Gmail מציע ואת התחליפים למאפיינים שאליהם היו מורגלים.

אבל אז נתקלתי בשאלה:

"איך אפשר לסדר אימיילים ע"פ יום/שולח…?"

נשארתי תקוע עם חיוך קטן ונבוך 😏 והצעתי שינסו להשתמש ב"חיפוש" עבור משימות כאלו, אבל ידעתי שזה לא הפתרון שהם באמת חיפשו.

הפתרון שלי "סידור לפי…"

הסופת דרך פשוטה ומהירה לצפות באימייל לפי תאריך/שולח/דומיין/נקרא-לא נקרא ושהבחירה שלכם תזכר, עד שתשנו אותה שוב.

5.תצוגה מקדימה לקובץ (הדובדבן שבקצפת 🍒)

ולתוספת האחרונה, אבל בין החשובות ביותר (🥁 תופים…) – תצוגה מקדימה לקובץ! פעמים רבות תהיתי למה אין לי את האפשרות לדעת איזה סוג של קבצים נמצאים באימייל מסוים.

מצאתי הרחבה של Chrome המציגה בפניי את סוג הקובץ, אבל רק אחת.

כאשר "Inbox" שוחררה, התרגשתי כל-כך מעצם העובדה שהם חשבו על העניין, אבל אחרי עבודה עם כמות גדולה של אימיילים וקבצים מצורפים, הבנתי שהפתרון לא אידאלי. הוא גורם לכם לראות פחות אימיילים בפעם אחת (מבלי לגלול), והקבצים משנים את גובה השורות של האימיילים ויוצר בלאגן בממשק.

כאשר נחשפתי לפתרון החדש של Gmail, שמחתי לראות שנעשת חשיבה נוספת  והפתרון טוב יותר מ-"Inbox", ובכל זאת, הוא גורם לרשימת האימיילים להיראות די מבולגנת. ישנה אפשרות להפוך את המבט ל"קומפקטי", אבל אז התצוגה המקדימה של הקובץ נעלמת.

הפתרון שלי לתצוגה מקדימה של קובץ

  • להציג כמה קבצים יש בכל אימייל
  • לדעת מהם סוגי הקבצים
  • דרך מהירה לתצוגה מקדימה של הקבצים

 preview files

6.שיפורים בעיצוב

אסיים עם כמה הצעות לשיפורים בעיצוב. כבר ראיתם את העיצובים שלי עבור המאפיינים החדשים/משופרים, אבל אני רוצה להסביר על חלק מהדברים, אם לא אכפת לכם לקרוא עוד טיפה 😁.

האם אי פעם חשבתם מדוע אתם צריכים להביט על צד שמאל (או ימין בגרסה העברית) של המסך, עד קצה הצד הימני ואז לבצע זאת שוב ושוב בכל אימייל?

אנחנו מבזבזים יותר מדי זמן בסריקת האימיילים שלנו, להבין מי ומה שלחו לנו. רציתי ליצור תצוגה פשוטה יותר של רשימת אימיילים מלמעלה למטה, במטרה להבין מיהו השולח ומהו נושא האימייל במהירות ויעילות

ההצעה שלי

  • הסרת תצוגה מקדימה של תוכן האימייל
    ברוב המקרים זה לא מועיל וממלא את רשימת האימיילים במידע לא נחוץ
  • הוספת תמונת פרופיל
    כך יהיה קל יותר לזהות את השולח

MY_Gmail_Inbox

מסקנות וסיכום

אחרי תקופה של שימוש בממשק המשתמש החדש של Gmail, אני חייב לומר שחל שיפור משמעותי ביחס לממשק הישן, אבל כל ההצעות שלי במאמר שלפניכם נותרות זהות כפי שתכננתי טרם שחרור הממשק החדש של Gmail:

  1. Snooze
    צריך להיות חכם יותר, עם אפשרות התאמה אישית מהיר ואינטואיטיבי.
  2. כתיבת אימייל
    למרות התוספות החדשות, ניתן לעשות משהו יעיל וחדשני יותר.
  3. ניווט בין אימיילים ישנים (עמודים)
    יש לבצע שינוי בדרך בה מנווטים בין אימיילים ישנים
  4. סידור לפי…
    משתמשים רבים מעוניינים באפשרות הזו. Gmail – אתם מסוגלים לעשות זאת, ואנחנו ממתינים!
  5. תצוגה מקדימה של קבצים
    היא במקום טוב יותר, ועדיין – יש מקום לשיפור.
  6. עיצוב
    Gmail החדש נקי יותר, אבל אני חושב שהוא צריך להיות נקי יותר ובתוספת אנימציות מהנות שיגרמו למשתמש לחייך ולהנות מהשימוש, Google הראו שהם יודעים לעשות את זה במוצרים אחרים.

מה הייתי רוצה שתיקחו מהמאמר הזה:

לעולם אל תניחו שהמוצר/שירות או כל דבר אחר עובד כפי שהוא אמור לעבוד, ואפילו אם מדובר בחברה גדולה כמו גוגל, עדיין יש המון דברים שיכולים לעבוד טוב יותר!

אם אתם עובדים בחברה כמעצבי מוצר/UX/UI או בכל משרה אחרת שעשויה להשפיע על המוצר הסופי, וודאו שאנשים שומעים את מה שיש לכם לומר. הדעה שלכם חשובה!

גם אם אתם עובדים חדשים במקום העבודה, אתם לא צריכים לחשוב שהדעה שלכם פחות חשובה מזו של עובד וותיק!

אני מקווה שנהניתם לקרוא את המאמר.

מוזמנים להגיב מה חשבתם על ההצעות שלי והאם יש דברים נוספים שלדעתכם Gmail יכולה לשפר. מי יודע – אולי המאמר הזו יגיע לאנשים הנכונים בגוגל :)


רוצים לקורא מאמרים נוספים שלי, עקבו אחרי בבלוג  OferAriel.com

 

הפוסט נכתב על ידי:

סגירת תפריט

אנא מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם!

 

נשמח לתת לך עוד פרטים

יש למלא את הטופס הבא על מנת לשריין מקום באירוע הקרוב.


נא לבדוק ביומן לפני מילוי הטופס: 
30 למאי (יום רביעי)
בשעה 18:30
בתל אביב (מיקום מדוייק יישלח בהמשך)

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת ה-PDF מותנית ברישום לניוזלטר שלנו (מי שרשום לניוזלטר נחשב חבר בקהילה ולכן אנחנו מפנקים בגישה לכל החינמיים שלנו).


הניוזלטר נשלח פעם בשבוע ובו עדכונים משגיא ומצוות פיקסל, ורשימת קריאה עם המאמרים הכי חמים שיצאו בשבוע האחרון בתחום העיצוב והיזמות.

×

קבלת ה PDF מותנית ברישום לניוזלטר שלנו. הניוזלטר נשלח פעם בשבוע ובו אך ורק תכנים איכותיים שנבחרו בקפיצה, ומתאימים למעצבים, יזמים, מתכנתים, אנשי שיווק ועוד. אם תראו שהתוכן אינו רלוונטי עבורכם, תוכלו להצאת מרשימת התפוצה בכל עת.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

נשמח לתת לך עוד פרטים!

לצפייה מיידית בסילבוס ובפרטים אודות הקורס אנא מלא/י את הפרטים כאן: