כבעל סטודיו לאנימציה המתמחה ביצירת סרטי מוצר לחברות, ארצה להתמקד בכל הנוגע לשיווק בוידאו, או יותר נכון, להתמקד בשאלה הבאה – "היי! אולי נעשה סרטון?!"

אחת השיטות הטובות ביותר לקבל החלטות ולהבין דברים לעומק היא לשאול שאלות.

היזמים מביניכם בטח מכירים את ה- Five Ysלשאול עצמכם שוב ושוב למה אתם עושים את מה שאתה עושים עד שתגיע לעומק תוכנו של המיזם שלך. אנשי ניהול מוצר ישאלו את עצמם כל הזמן למי המוצר שלהם מיועד, איזה פיצ'ר להכניס קודם, עם מה אפשר לחכות וכו'. מעצבים ישאלו את עצמם איזה צבע מעביר את התחושה הרצויה, ואיזה פונט ילך באותו קו שהמוצר אמור לשדר, והרשימה נמשכת הלאה והלאה.

כשזה מגיע לשיווק, רשימת השאלות היא אין סופית. בעוד שלפיתוח, ניהול מוצר ואף עיצוב, יכולים להיות גבולות גזרה מסויימים (לפחות בשלבים השונים של פיתוח) הרי שבשיווק השמיים הם הגבול. יש אינספור מהלכים, מדיות וכלים שיווקיים שניתן להשתמש בהם.

אז לעשות סרטון וידאו זה בהחלט מגניב. אבל גם כאן, רצוי שנשאל את עצמנו מספר שאלות לפני ולו בכדי שנוכל להיות יותר מוכנים לקראת הפקת סרטון שכזה ולוודא שאנחנו בכיוון הנכון. אז בואו נתחיל.

היי! אולי נעשה סרטון?!

רגע, אבל למה דווקא סרטון?

ישנן המון שיטות לשווק את המוצר שלכם וכנראה שאת רובן אתם עושים – Ad campaigns, כתבות יח"צ, שיווק ויראלי או שהמוצר שלכם פשוט טוב ועובר מפה לאוזן.

ובכל זאת, למה סרטון? ובכן:

  • סרטון נותן מענה למספר רב של דרישות, ולעיתים קרובות הוא אף עושה זאת במקביל. 
  • סרטון טוב יציג את המוצר שלכם בצורה קצרה וקולעת ובנוסף לחזות המוצר, הוא גם יסביר את המהות שלו ואת אופן פעולתו.
  • סרטון טוב יכול לשמש לכם ככלי שיווקי ויראלי ביו-טיוב פייסבוק וכד', ככלי הפצה ופרסום בין היוזרים הפוטנציאלים שלכם או ככלי להצגת המוצר בפני משקיעים.

בקיצור, סרטון טוב יכול לתת לכם המון ערך באמצעות חוויה קלילה וכייפית.

אוקיי, הבנתי למה! אבל…

איך לעזאזל אני מרים כזה דבר?

על מנת להפיק סרטון אנימציה (או וידאו) איכותי צריך ידע וניסיון. יש לא מעט פרילאנסים, סטודיואים ובתי הפקה שמתמחים בנושא, כל אחד עם יתרונותיו הוא. הערך המוסף בעבודה עם איש מקצוע הוא המעטפת שהוא יכול לתת לך – הן ברמת הקריאייטיב והתסריט וכמובן ברמת הביצוע עצמה.

נכון, היום יש כלים ותוכנות להפקת סרטונים באופן עצמאי. הם זולים, הם פשוטים, אך עם זאת הם מאוד מוגבלים, ויותר מזה – הם לא נותנים מענה בכל הפן הקריאייטיבי (תסריט, בימוי, עיצוב וכד'). כדאי לקחת זאת בחשבון לפני שמשקיעים מאמץ בפרויקט שכזה. אם הרצון לעשות סרט בא על חשבון איכות ומקצועיות – הנזק לעתים יכול להיות יותר גדול מהתועלת.

עצה שלי – תעבדו עם אנשי מקצוע שיודעים מה הם עושים.

יש! מצאתי מישהו שיפיק לי את הסרטון!

למי הסרטון שלי מיועד?

אז אחרי שהחלטתם לעשות סרטון, והחלטתם לעשות אותו כמו שצריך, חשוב מאוד להבין מי קהל היעד של הסרטון שלכם. הגדרת קהל היעד עוזרת לכם להגדיר את אופי הסרטון.

  • אם קהל היעד שלכם הם טינאייג'רים קופצניים אולי לא חייבים לספר להם על הטכנולוגיה פורצת הדרך שלכם ועל האלגוריתם המורכב.
  • אם קהל היעד שלכם הם אנשי טק אולי כדאי לפנות אליהם בשפה יותר מקצועית.
  • אם קהל היעד שלכם הם משיקיעים אולי שווה לשים דגש על סיפור טוב שיהווה קרקע להמשך הפיץ' שלכם.

הנה דוגמא לסרטון שעשינו בסטודיו ללקוח, אשר קהל היעד שלו הוא מכורים בגמילה והסביבה התומכת שלהם. האופי של הסרטון הוא רציני, עם סקאלה צבעונית יחסית רגועה, מוזיקה וקריינות תומכת

הגדרתי קהל יעד! עכשיו…

מה אני הולך לספר להם?

הגענו לנקודה חשובה מאוד. אתם הולכים לספר להם רק את מה שיעניין אותם!

נכון שהמוצר שלכם מדהים מהרבה בחינות, ונכון שאתם יכול לדבר עליו במשך ימים שלמים, אבל האמת היא שלאנשים יש רמת קשב די ירודה, ועוד פחות מזה – זמן. בהתאם לקהל היעד, אנחנו ממליצים לבחור 3-5 מסרים סופר מרכזיים, ורק אותם להחצין.

בין אם זה קילר-פיצ'רס, מילה על הטכנולוגיה, או אפילו העובדה שהמוצר שלך חינמי – כל מסר צריך להבחר בקפידה ולהיות מכוון באופן ישיר לקהל היעד שלך. את המסרים האלה נעטוף בתסריט יפה שיתן מסגרת לסיפור שאתם רוצה לספר, ונשתדל שהוא לא יחרוג מעבר ל-90 שניות.

זכרו – הסרט אמור לגרום לצופה לרצות את המוצר שלכם ולהמשיך לחקור עליו ולדעת עוד. אל תאבדו אותו בגלל עומס מידע.

בסרטון הזה הצגנו רק את הפיצ'רים המגניבים של האפליקציה, בלי להכנס יותר מדי לאיך עושים כל דבר, מתוך הנחה שגירוי קהל היעד יספיק על מנת לגרום לו לרצות לראות עוד ולהוריד את האפליקציה

זיקקתי מסרים, כתבתי תסריט, הכל מוכן! עכשיו אני צריך להבין…

איך אני הולך לספר להם את זה?

עכשיו מתחיל להיכנס קצת צבע לתהליך.

לאחר שפיתחנו רעיון יצירתי להעברת המסרים וכתבנו תסריט מפורט, אנחנו צריכים להחליט באיזו טכניקה וסגנון הסרטון יהיה. יש אינספור סגנונות – motion graphics, character animation, stopmotion, whiteboard, live action ועוד…

גם כאן, חשוב להתאים את הסגנון לקהל היעד (חבר'ה צעירים ומגניבים כנראה פחות יתלהבו מ whiteboard, אנשים מבוגרים כנראה שיעדיפו סגנון יותר רגוע, נעים ופחות תזזיתי). כמו כן, אם יש לכם שפה ויזואלית מוגדרת מבעוד מועד, רצוי שהסרטון יתכתב איתה (לצורך העניין, אם האתר שלכם בצבעים מסויימים, רצוי שבסרטון יהיו מוטיבים דומים ולא סקאלה צבעונית שונה לגמרי).

וכמובן שיש מוצרים שיותר מתאים להם סרטון וידאו חי ולאו דווקא אנימציה. אם המוצר שלך בהכרח מעביר חוויה חושית מאוד (מוצר מתחום האוכל והמסעדנות לדוגמא) – יכול להיות שצילומים ריאליסטים יעבירו את החוויה בצורה יותר נכונה מאשר אנימציה.

חשוב! לפני שניגשים לסרטון, אנחנו ממליצים לאסוף כמה שיותר רפרנסים שיעזרו לכוון את יוצרי הסרטון. רפרנס הוא גם כלי מצוין לתיאום ציפיות בין הלקוח לסטודיו המייצר את הסרטון.

הסרטון היפהפה הזה של ASANA הולך יד ביד עם השפה הויזואלית של האתר שלהם וכמו כן מציג אותם באור מיוחד מאוד

בחרתי סגנון מגניב! אני רק רוצה לדעת

איך תהליך ההפקה עובד בפועל?

סרטון שנעשה באופן נכון מכיל בתוכו תהליך מובנה שמאפשר לסטודיו וללקוח לתאם ציפיות, לייצר שקיפות בכל שלבי ההפקה ולמנוע "הפתעות" מיותרות.

ממש בגדול, התהליך הוא כזה:

  • פגישת היכרות להבנת צרכי הלקוח ומטרת הסרטון, הגדרת קהל יעד וכד'
  • קריאייטיב – סיעור מוחין, פיתוח רעיונות
  • כתיבת תסריט
  • יצירת סטוריבורד ו-וידאובורד – אלו למעשה ייצוג גס של הסרטון עפ"י התסריט על מנת לתת ללקוח (וגם ליוצרים עצמם) תחושה ברורה לגבי הזרימה של הסרטון.
  • עיצוב
  • אנימציה
  • סאונד – הקלטת קריינות, סאונד אפקטס ומוזיקה

אוקיי, הבנתי איך ההפקה מתבצעת בפועל. עכשיו…

אז כמה זמן זה יקח והאם זה יקר?

שאלת מיליון הדולר! (הבנתם, כאילו זה עולה מיליון דולר… אבל זה לא).

וברצינות, תמחור סרטון נקבע בדרך כלל על פי מספר פרמטרים מרכזיים:
הטכניקה בה הסרטון מופק, מורכבות התסריט (כמות המידע שיש להעביר) ואורך הסרטון. זמן אספקת הסרטון גם הוא נגזרת של פרמטרים אלה. בגדול, עבודה על סרטון עם תסריט עשיר וטכניקה איכותית באורך של כדקה וחצי יכול לקחת כמה שבועות טובים אם אתם רוצים לקבל תוצאה ראויה.

בהתחשב בפרמטרים שציינתי, סרטון יכול לעלות החל מכמה אלפי שקלים ואף להגיע לעשרות אלפי שקלים.
על מנת להפיק סרטון ייחודי שנתפר במיוחד בשבילכם קחו בחשבון שההפקה היא מורכבת וכוללת שלבים רבים, וכל שלב כזה יכול לקחת כמה ימי עבודה טובים. אז אם המוצר שלכם יקר ללבכם, וחשוב לכם להציגו בהתאם – אין ספק שדרושה השקעה.

אז בשורה התחתונה

שווה לי להשקיע בזה?

עכשיו כשאתם כבר יודעים יותר טוב מה המשמעויות של הפקת סרטון וידאו שיווקי, נשאלת השאלה – האם ללכת על זה או לא?

ישנם אינסוף מאמרים העוסקים ביתרונות של סרטון וידאו וכיצד הוא יכול להרים את העסק שלכם למעלה. מנסיוני עם מגוון רחב של לקוחות, אני יכול להעיד שסרטון חוסך המון, בין אם זה שעות של פרזנטציות, דפים ארוכים של טקסטים באתר, ניוזלטרים מייגעים או תיאורים ארוכים באפסטורס.

בסופו של יום, מדובר בהחלטה של עלות מול תועלת – אם סרטון יכול להביא לכם לקוחות חדשים, השקעה מצד משקיעים, פרסום רחב או להציג אתכם בצורה מגניבה שתבדל אתכם מהמתחרים – אני חושב שהתשובה היא ברורה.

Share

קצת על המחבר:

תמצאו את Pixel Perfect ב:

מאמרים שעשויים לעניין אותך

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הרשמו לניוזלטר של פיקסל פרפקט וקבלו למייל רשימת קריאה חשובה לתחום מדי שבוע

אשמח לשלוח לך פרטים!

אנא מלא/י את פרטי הקשר שלך כאן ואשלח לך אימייל עם כל הפרטים אודות ההכשרה
;