מפציצים בפרזנטציה: הטיפים ליצירת פרזנטציה מוצלחת ומרשימה

מפציצים בפרזנטציה - הטיפים שיעשו לכם את הפרזנטציה למוצלחת ומרשימה
הפוסט הבא יסקור טיפים יעילים ביותר להכנת פרזנטציה איכותית ומרשימה. הפוסט מתאים לכל מי שמציג בפני קהל – בין אם אתם מעצבים, סטודנטים, סטארטאפיסטים, או אנשי מקצוע מתחומים אחרים.

*הפוסט הזה מוקדש לכל הסטודנטים שביננו לקראת תקופת ההגשות. שיהיה בהצלחה!

מכירים את ההרגשה הבאה? המצגת מוכנה ועבדתם עליה ימים ולילות.
אתם ברגע הפרזנטציה, מציגים את הבייבי שלכם שעבדתם עליו כל כך קשה ואתם אפילו חושבים שעבודה כזאת עוד לא עשיתם…

אתם מצפים להתלהבות ושבחים, כי אין מצב שלא יאהבו את זה… אם מישהו לא יאהב את זה הוא אידיוט.

זהו, עכשיו הגעתם לסוף הפרזנטציה. סיימתם. אך… הקהל שותק, לא מוחא כפיים כי הוא לא יודע אם סיימתם או שיש לכם עוד מה לומר.
לבסוף מישהו מחליט לשבור את הקרח ומתחיל איזה מחיאה שגוררת את כל מי שמרגיש בנוח למחוא גם כפיים.
אחרי המחיאות יש שוב דממה של איזה חצי דקה, ואז מישהו מחוסר נעימות מתחיל… ופותח עם שאלה לא קשורה שכאילו מתחילה לתחקר את הקונספט…

כולנו היינו שם. כסטודנטים בעיקר. אפילו מדי פעם מול לקוחות ואנשי מקצוע אחרים.

אני כנראה לא אחדש לכם כלום בזה שאגיד שרוב הכח של הצגת העיצוב/מוצר שלכם תמונה בפרזנטציה עצמה.
לא משנה בכלל רמת העיצוב או חווית המשתמש – אם אתם נותנים 'שואו' טוב אז אין מי שלא ימחא כפיים בסוף, וכנראה שהביקורות ינועו בהתאם.

אז בואו נגיע לתכלס… מהם הדברים שעלינו לעשות על מנת ליצור פרזנטציה מוצלחת?
* הערה: הטיפים פה הם שילוב של הנסיון האישי שלי, יחד עם מה שהמרצים והמנחה שלי לפרויקט גמר (עידו דן) ייעצו לי בתקופת ההגשה של פרויקט הגמר בשנקר, ויחד עם מה שלמדתי במהלך השנים כמעצב מול לקוחות. בסוף הפוסט תוכלו למצוא קישורים למקורות נוספים וסרטונים בנושא.

1. בילד-אפ… ולא לאכזב

צרו איזשהי ציפייה אצל הקהל שלכם.
אל תחשפו את הכל מראש, אלא ממש לאט לאט. למה?
כי כאשר בונים פרזנטציה מהקל לכבד, דבר ראשון יש הגיון בדברים ויש סיפור מאחורי המוצר, ודבר שני וחשוב ביותר הוא שאתם מראים את התהליך שאתם עברתם כדי להגיע למוצר המוגמר.
עם תהליך שכזה (במידה ובוצע נכון) קשה מאוד להתווכח גם מבחינה עיצובית.

2. מחקר מקדים והתאמת רזולוציות

זה קטע קצת מסובך, אבל… כל המצגת חייבת להיות מתוכננת בצורה שהכי תכבד את הפורמט שעיצבתם מראש, יחד עם השקלול של רזולצית המקרן…
אלו שני גורמים חשובים.

הרזולוציה שמראש עוצב הפרויקט לפיה היא בדרך כלל לפי הפלטפורמה אליה עיצבתם..
לעומת זאת הרזולוציה של המקרן אולי לא תציג את זה כמו שצריך, אז צריך דבר ראשון לבחון את העיצוב כמו שצריך במקרן המיועד (כמובן שלברר מקודם מה רזולוצית המקרן).לכו לאודוטוריום, כמה ימים/שבוע/חודש/ כמה שיותר זמן מראש לפני התאריך למצגת, אפשר אפילו עם שקופית אחת בלבד מהעיצוב שלכם. תוכלו כך לראות איך יראה העיצוב שלכם במצגת על המסך האמיתי מבחינת רזולוציה וצבעים.
תכל'ס אין הרבה מה לעשות אם הרזולוציה של המקרן היא קטנה מהרזולוציה שעיצבתם לפיה (במקרה כזה יש רק לקוות שהמקרן לא יקווצ׳ץ לכם פיקסלים יותר מדי או יעוות את העיצובים).
לעומת זאת אם הרזולוציה של המקרן גבוהה ממה שעיצבתם אליו אז אתם רק צריכים להציג את העיצובים שלכם על קנבס יותר גדול.
לא משנה מה- חשוב לשמור על מראה אמין במצגת! שהשקופיות יהיו באותו יחס.

3. השואו

– להתחיל 'בטוב':
תתחילו עם כמה מילים ש"ישברו את הקרח".
אולי איזו בדיחה, או כמה מילות תודה לקהל שמסכים לסבול אתכם לכמה דקות הבאות.
זה יוצר ישר סימפתיה מצד הקהל ומציג את האופי ה'קול' שלכם, ומאותו רגע אתם לא תהיו זרים בעיניהם.

– דברו ברור… ודיר בלקום – בלי שטויות!
תמיד חשוב לזכור שהפרזנטציה נועדה לאנשים שיושבים מולכם. אז דבר ראשון – תהיו ברורים בשפה שלכם. דברו ברור. בלי לבלוע מילים.
דבר שני – תחשבו שאסור לשעמם את האנשים שיושבים מולכם, אל תשתמשו במושגים מקצועיים שאולי האנשים שמולכם אינם מכירים או שיגרמו להם להרגיש לא בנוח.
זה כולל זריקת הערות של דעות פוליטיות, גזעניות או שוביניסטיות גם אם בצחוק. זה יכול רק להוריד לכם את הקרדיט.

– שקר גס!
אני לא סתם אומר, וזה הטיפ הכי גדול שאני יכול לתת לכם פה – תמצאו כל דרך אפשרית כדי ליצור שקר גס שיראה כמו הדבר האמיתי (אלא אם מדובר בהצגת המוצר השלם כולל תכנות).
זה אומר שבסוף הפרזנטציה אתם רוצים לכוון לכך שאנשים יבואו אליכם וישאלו אתכם "איך תכנתת את זה???" ושישאלו אתכם גם "זה כבר ב-appstore? אפשר להוריד את זה מאיפשהו?".

איך עושים את זה? יש המון דרכים וזה דורש קצת חשיבה. לדוגמה:

– אם יש לכם שקופית שהיא מסך עם כפתור חשוב, תחזיקו את השלט של המצגת ביד אחת, וביד השניה בזמן שאתם מציגים את הכפתור תנו לחיצה על המסך עצמו כאילו אתם לוחצים על הכפתור וברגע שאתם עושים כך לחצו על הכפתור בשלט שיעביר לשקופית הבאה. זה נשמע מפגר, אבל זה נותן לקהל תחושה טובה שמשהו קורה שנגעתם באותו כפתור (שעל המסך ביחס אליכם הוא ענקי אבל בעיניהם הוא חלק מהעיצוב שהם מדמיינים במחשב/טאבלט/מכשיר מובייל שלהם.

– תצרו אנימציות ותלמדו אותם בעל פה, מתי האובייקטים נכנסים למסך, כדי שתוכלו להיות מסונכרנים עם הדיבור שלכם לאובייקטים הזזים על המסך. לדוגמה אם באנימציה היד מחליקה את המסך ימינה ושמאלה בדיוק באותו זמן אתם תגידו "ואפשר להחליק את המסך ימינה" (ואז רואים את האנימציה של החלקה ימינה) "וגם כמובן חזרה שמאלה" (בדיוק שמתחילה האנימציה של ההחלקה שמאלה).

יש אינסוף דרכים, אבל צריך לזכור שככל שהדברים יראו יותר אמיתיים ושעובדים חלק בתוך המכשיר עם אנימציות/סרטונים – בשילוב של ההצגה שלכם שמסונכרנת איתם – אנשים יתרשמו יותר מהמצגת שלכם!

אצלינו בהגשה אחד הסטודנטים – עדי בינדר – צילם מראש את עצמו באודוטוריום של ההגשה כאילו עושה שיחת וידאו עם מישהי באמצעות האפליקציה שלו. הוא שתל את הסרטון (של שיחת הוידאו) בתוך המסך של האפליקציה ואז בעת הפרזנטציה עצמה בזמן שהוא מסביר על הפלואו והעיצוב פתאום הוא (כאילו) מקבל שיחת וידאו נכנסת לאייפד שהוא מחזיק בידו, והוא אומר לקהל "תסלחו לי רגע" והולך הצידה מאחורי הבמה ואז רואים במסך הגדול את הסרטון של שיחת הוידאו שהוא יעני מנהל עם חברתו ואומר לה "פאדיחות מאמי, אני באמצא הגשה". זה יצר תחושה מעולה של אמינות האפליקציה וגם הוסיף המון הומור להגשה.

אז בקיצור אין שיטות קונקרטיות לתת – פשוט תהיו יצירתיים ביצירת שקרים, תתכננו אותם מראש, ואל תספרו לאנשים יותר מדי שיהיה הפתעה לקהל.

– טכניקות במה

שפת הגוף שלכם משפיעה המון על האימפקט של הפרזנטציה. יש המון טכניקות להצגה מול קהל, אבל הנה שלושה טיפים חשובים שתוכלו ליישם:

  • אל תהיו עם ידיים בכיסים (זה משדר אובר-רוגע ואדישות)
  • תזוזו על הבמה. אל תהיו סטטיים! זה חשוב מאוד, אבל אל תזוזו יותר מדי. מעט תנועה על הבמה ו"דיבור עם הידיים" תמיד עושה את העבודה.
  • תסתכלו לקהל בעיניים, וכל 3 שניות תעברו למישהו אחר. לא על השעון, כן? ואל תעיפו את המבט מצד אחד של החדר/אודוטוריום לצד השני כל 3 שניות. הרעיון הוא להראות לקהל שאתם איתו ולא מנותקים.

יש בטוח עוד טיפים לכישורי במה, אבל אלו הם כמה שלא כל כך קשה לבצע והם חובה.

כרטיסיות זה סבבה, אבל…

אל תקריאו מכרטיסיות! כרטיסיות זה סבבה, וזה בסדר.
אבל אל תקריאו את כל הפרזנטציה שלכם מכרטיסיות. אני יודע שזה קשה לאלו מאיתנו שיש להם בלקאאוטים, אבל בשביל זה מתרגלים המון, והכרטיסיות הם שם בשבילנו כדי רק להעיף מבט מהיר להיזכר בעת הצורך.

4. שלמות הפרויקט ורמת גימור

זה כבר טיפה לרדת לרמת הפרויקט עצמו. אבל תציגו פלואו לעניין. פלואו שלם של המסכים.
לדוגמה: נגיד ויש לכם פרויקט של אפליקציה שבה המשתמש יוצר סרטון וידאו,  תראו את המסכים עד השלב ההגיוני של שיתוף אותו סרטון ברשתות החברתיות.
אפילו תעשו סקרינשוט ערוך של הניוז פיד של פייסבוק עם השיתוף של המוצר שלכם (כולל ה-URL והכל). תשקיעו בשלמות של הפרזנטציה.

אל תשאירו לקהל שלכם שאלות לגבי הפלואו.

5. סיימו ב'בום!!!'

Finish off with a bang!
אל תשאירו מקום לקהל להסס לגבי האם סיימתם את הפרזנטציה. סיימו אותה בצורה דרמטית כלשהי במצגת עם סלייד עוצמתי, סרטון שישר אחריו מופיעה שקופית ה"תודה", או כל דרך אפשרית שתיצור קונטרסט בין השקופית האחרונה במצגת שלכם לשקופית ה"תודה" הבאמת סופית. כך תקבלו גם מחיאות כפיים ישר ובצורה שאף אחד לא ישקול אם "להתחיל את הגל" מחוסר נעימות. תנו לקהל ביטחון שידע בבירור שהמצגת הסתיימה!

6. תוספות למצגת ו"צ'ופרים"

במידה ונשאר זמן (ואת זה אפשר בכיף ברגע האחרון) אתם יכולים להכין אתר תדמיתי/דף נחיתה למוצר, להדפיס פליירים מדליקים לחלק בקהל, אפילו לעצב חולצה.. כל דבר מגניב שהוא אקסטרה (אני הדפסתי כמה פליירים עם קונספט וחולצה שעליתי איתה להגשה של הפרויקט גמר שלי בשנקר).

7. הומור

אין מה לעשות. הומור משפיע עלינו פסיכולוגית ופותח לנו את הצ'קרות. כאשר אנחנו צוחקים או מחייכים המח שלנו מפריש חומרים כימיים אשר מעודדים סימפטיה, אהדה, וזרימה. קחו לדוגמה את הפרסומות של דפי זהב בזמנו… אני לא חושב שאף אחד מאיתנו ישכח אותם… אני זוכר שנסעתי באוטובוס בכביש החוף ופתאום אני רואה שני בריונים בודי-בילדרים בלי חולצה, באמצע האי תנועה, מחזיקים שלט צהוב ענק עם עיצוב של שדה חיפוש ובו רשום "מאמני כושר."

לפי מחקרים הומור משפר פלאות את המצגת שלכם. לכן, תשקיעו בלהכניס כמה בדיחות או הערות הומוריסטיות (בטעם טוב כמובן) לשורות שלכם. אולי אפילו ליישם הומור בעיצובים עצמם. פרויקט שמראש מבוסס על קונספט הומוריסטי כמובן יזכה מראש לאהדה מכל מי ששומע עליו עוד לפני שראה אותו.

8. תרגול, תרגול, תרגול

אני ממש ממליץ בחום לתרגל את המצגת ולעשות חזרות. סה״כ המצגת שלכם היא הצגה לכל דבר.
אתם על במה,
יש לכם קהל,
הוא מצפה מכם להרשים אותו,
ואז אתם פוצחים במונולוג.

תעשו חזרות, בקול רם, וכמה שיותר.
לא משנה אם אתם מרגישים כמו טמבלים לדבר לעצמכם או לדמיין קהל.
תעשו גם חזרות של המצגת על המשפחה. זה מעולה לבחון מצגת על אנשים שלא אמורים להבין בעיצוב, כי אם הם יבינו ויהנו מהמצגת אז גם המרצים/לקוחות יהנו.

חשוב להשאיר לפחות יומיים מראש לחזרות של המצגת.

גם אם יש מסכים שעוד לא סיימתם, חשוב לתרגל את המצגת עם מה שיש לכם בידיים עד כה, יומיים מראש, ובמקביל לעבוד על לסיים את הפרויקט.

9. להכין מראש את המצגת ולבדוק שהיא עובדת

שלב חשוב אפילו בהגשה הכי קטנה (אז מגה-פאדיחה אם יש עם זה פאשלה בהגשה גדולה). תעלו את המצגת מראש למחשב עוד לפני שהקהל מגיע. תגיעו מוקדם מספיק כדי לבדוק שהמקרן עובד בסדר. שהסאונד עובד במידה ויש צורך.
תוודאו שיש לכם שלט למצגת או כלי נוח להעברת השקופיות ושלא תצטרכו להיות צמודים למחשב.

אין לכם שלט? זה לא תירוץ! תקנו שלט שיהיה לכם תמיד איתכם. איזה 100,200, אפילו 300 שקלים לא צריכים לעמוד ביניכם לבין ההצלחה שלכם.

לסיכום

בין אם אתם סטודנטים לקראת הגשה, סטארטאפיסטים שמגייסים, מעצבים או לא, אני מקוה שהצלחתם לקחת משהו מהפוסט הזה. הדברים פה הם חשובים ויש להם משקל כבד בעיני הקהל שלכם.

אז לכו ותפציצו בפרזנטציות שלכם – ושיהיה המון בהצלחה!

סתם קישורים וחומרים נוספים:

סודות הפרזנטציה של סטיב ג'ובס:  

קישור 1, קישור 2

סרטון:

טיפים להצגה מול קהל:

קישור 1, קישור 2, קישור 3

עוד סרטונים:

הפוסט נכתב על ידי:

מתוך לוח הדרושים שלנו:
סגירת תפריט

אנא מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם!

 

נשמח לתת לך עוד פרטים

יש למלא את הטופס הבא על מנת לשריין מקום באירוע הקרוב.


נא לבדוק ביומן לפני מילוי הטופס: 
30 למאי (יום רביעי)
בשעה 18:30
בתל אביב (מיקום מדוייק יישלח בהמשך)

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת ה-PDF מותנית ברישום לניוזלטר שלנו (מי שרשום לניוזלטר נחשב חבר בקהילה ולכן אנחנו מפנקים בגישה לכל החינמיים שלנו).


הניוזלטר נשלח פעם בשבוע ובו עדכונים משגיא ומצוות פיקסל, ורשימת קריאה עם המאמרים הכי חמים שיצאו בשבוע האחרון בתחום העיצוב והיזמות.

×

אשמח לשלוח לך פרטים!

אנא מלא/י את פרטי הקשר שלך כאן ואשלח לך אימייל עם כל הפרטים אודות ההכשרה

קבלת ה PDF מותנית ברישום לניוזלטר שלנו. הניוזלטר נשלח פעם בשבוע ובו אך ורק תכנים איכותיים שנבחרו בקפיצה, ומתאימים למעצבים, יזמים, מתכנתים, אנשי שיווק ועוד. אם תראו שהתוכן אינו רלוונטי עבורכם, תוכלו להצאת מרשימת התפוצה בכל עת.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

נשמח לתת לך עוד פרטים!

לצפייה מיידית בסילבוס ובפרטים אודות הקורס אנא מלא/י את הפרטים כאן: