לקראת ההרצאה שלה בכנס UXI Live 2017, דיברנו עם לאה גולדברגר, VP Product, IT Central Station.
אפשר ללמוד הרבה מהדרך הארוכה שהיא עברה ב 16 השנים האחרונות, מניהול פרויקטים ועד להובלת המוצר וחווית המשתמש בתפקידים בכירים. למזלנו, לאה כותבת על כך (כגון: כיצד לזכות בעבודה הראשונה בתחום) ומשמשת כמנטורית בארגונים שונים לקידום נשים ואוכלוסיות חדשות.

בהרצאה שלה, לאה תדבר על מה שאנחנו מתחמקים ממנו בדרך כלל, המתח בין מנהלת המוצר לבין מאפיין חווית המשתמש. שתי פונקציות חשובות המביאות הרבה לשולחן.

לאה, יש לך תואר ראשון בחינוך וקרימנולוגיה, מה הוביל אותך לתחום ניהול המוצר?

כבר בתיכון נמשכתי לטכנולוגיה והמגמה העיקרית שלי היתה מחשבים (מישהו זוכר פסקל?).
לוקחת סיכון של להישמע זקנה אבל מחשבים אישיים אז היו חדשנות ומעט מאוד צעירים ידעו לתפעל מחשב.
ההורים שלי מאוד רצו שאמשיך בתחום גם באקדמיה, אבל העדפתי ללמוד מקצועות שהרגשתי שיהיו יותר משמעותיים בעולם. נסיבות החיים הכתיבו לי להיות שנה בבית אחרי שהבן הבכור שלי נולד (החודש חוגג יומולדת 17).
חיפשתי עבודה שתאפשר לי לעבוד מהבית וכך ניצלתי את כישורי להיות מידענית אינטרנט עבור חברת מחקר ופרויקטים. התאהבתי ברשת ועשיתי קורס webmaster אותו סיימתי בהצטיינות והתחלתי לעבוד כמפתחת אתרים כשהרשת היתה בעיקר דפים סטטיים (web 1.0).
מאוד התחברתי לתחום העיצוב והממשקים. התחלתי לקרוא המון בנושא (אז היו יותר ספרים מאתרים). החלטתי לעזוב את הפיתוח לטובת משרה של עריכת תוכן לאינטרנט שהתפתחה לניהול פרויקט וניהול מערכות מידע (עוד קורס שלקחתי על עצמי). שם כבר התחברתי סופית לעולם הממשקים, חוויית המשתמש וניהול המוצר. השתלבתי בהנהלה של איגוד השימושיות הישראלי (UPA Israel) והשאר היסטוריה.
 

מה עושות כאשר הפוליטיקה הארגונית מעודדת תחרויות ומתח בין הפונקציות?

כנשים, לרוב נהיה מופלות לרעה במקום שמעודד תחרות ומתח. זאת לא סביבה שטבעית לנו.

אנחנו בנויות אחרות, בצורה שהיא הרבה יותר משתפת, שומרת, מפרגנת. אנחנו מיד נתפסות כביצ׳יות כשאנו מפעילות יותר כוח ממה שמצופה מאתנו. גבר לרוב ירגיש יותר נוח לתת ״פקודות״ לאנשים גם אם אינם מדווחים לו ישירות.

אשה תעדיף לגשת לזה בצורה אחרת, משתפת, מחברת, מעודדת. אנחנו מאבדות שעות שינה וחוטפות אולקוס כשסביבת העבודה שלנו מוסיפה אלמנטים של מתח מיותר (לא ישארו לנו שערות בראש גם ככה מרוב שתפקיד ניהול מוצר מאתגר כל כך). יש כאלה שמוכנות לשחק את המשחק, ויש כאלה שעוזבות לסביבת עבודה אחרת. אני ממליצה לא להסכים לסביבת עבודה כזו. הייתי מנסה לפעול בתוך הארגון דרך מנהלי הצוותים ומנהלי משאבי אנוש כדי לחשוב מחדש על התרבות הארגונית. אם אין ברירה – לעזוב. אל תשתנו לרעה עבור שום תפקיד שבעולם.

 

מה הדרך שלך להתמודד עם עומס משימות וההרגשה שלנו כמעצבות/מנהלות מוצר שהכל תחת אחריותנו?

תעדוף, תעדוף, תעדוף! אנחנו רגילות להיות סופרוומן, חושבות שזה מה שנדרש מאתנו, חושבות שאם לא נעשה את הכל אז העולם יתמוטט וזה יהיה בגללנו. האמת היא שהאחריות שלנו היא היעדים העסקיים של החברה.

כנשות מוצר אנחנו צריכות לתרגם את המטרות העסקיות שהוגדרו לפי מפת הדרכים המוצרית. אנחנו ממהרות להתפזר, להרגיש אחריות על כל באג ושאלה של אנשי הפיתוח שמתעצלים לקרוא את מסמך האפיון או לחשוב בראש גדול ואפילו להתייעץ עם ראש הצוות. בכל יום, אנחנו צריכות לדעת מה המשימות הכי חשובות שאנחנו צריכות לבצע היום ולתעדף אותן לפני הכל. אנחנו צריכות לעבוד בצורה נכונה יותר ומשתפת יותר עם הקולגות שלנו בצוות הפיתוח ולהאציל עליהם יותר את האחריות לטיפול בצדדי המימוש ואיכותם.

מנהלות מוצר הן מובילות בארגון, הן פונקציה מרכזית כל כך בין הממשקים השונים בחברה וההנהלה והדירקטוריון. האחריות על האסטרטגיה, התקשורת, השקיפות והחדשנות צריכות להיות מונחות לפנינו תמיד ואחר כך, בהתאם למבנה הארגוני להתפנות גם לביצוע הטקטי.

מהי המסקנה הכי מעניינת אליה הגעת בשנה האחרונה?

כמי שמאוד מעודכנת בטרנדים וטכנולוגיות חדשניות אני כל פעם נדהמת מחדש כשאני נתקלת בכשלים בתחומי ממשל זמין בארץ. חוויית משתמש באתרים ממשלתיים או של ארגונים ממשלתיים כמו ביטוח לאומי, מס הכנסה מנחיתים אותי לקרקע כל פעם שאני מבלה בדמיונות על קישוריות של IoT. סטארטאפ-ניישן שכמותנו נרדם בשמירה כשמדובר ביכולת שלנו כאזרחים לקבל שירות טוב. חוויית לקוח, אמפתיה, המשתמש במרכז ומושגים אחרים הולכים לאיבוד כשאני נכנסת לשרת טפסים שעובד רק באקספלורר (מזל שהתקדמו מאקספלורר 6).

אני נתקלת מדי פעם בסיפורי חלם שמשתפים אחרים, לדוגמה, איך מידע על הכתובת החדשה מהדואר מגיע לכתובת הישנה (כנראה שהמידע נלקח משדות שונים שלא התעדכנו) והכי קשה הוא השירותים שמצריכים קישוריות בין משרדי ממשלה. לא מזמן מצאתי את עצמי מבזבזת בוקר במס הכנסה כי כל הנסיונות שלי לקבל תשובה מסודרת דרך הטלפון/מייל עלו בתוהו. אני חושבת שאנחנו כאזרחים כבר התרגלנו לסבול בשקט ולהרגיש הצלחה כבירה אם מישהו רק עונה לנו במייל בזמן סביר.

גם את וגם שגיא שרייבר מדברים על כתיבת תוכן ככלי לקידום עצמי – תוכלי לפרט על כך?

בעולם שבו יש מאות פונים לכל משרת מוצר ועיצוב חייבים למצוא דרכים לבלוט, להראות ייחודיות ומקצוענות כדי לזכות באפשרות לראיון. אחת הדרכים להרחיב את רשת הקשרים העסקית, ולחזק את המיצוב המקצועי שלך היא דרך כתיבה בתחומי תוכן רלוונטים. אני שמה בצד את היכולות והכישורים הנהדרים שזה מפתח אצל הכותבת עצמה ואתייחס לאפקט כלפי חוץ. כשאת כותבת (באנגלית!) תוכן ייחודי, מקצועי את מראה שאת בעלת ביטחון להתבטא בתחום, שאת מעמיקה מספיק כדי לנתח ולשתף, שאת מעודכנת ורלוונטית. כשאת עושה את הצעד הקטן הזה שרבים אחרים לא עושים, את מגלה מנהיגות מסוימת שמגייסים ומנהלים אוהבים. ככל שכתבתי יותר והרצאתי יותר כך השם שלי הלך לפני והגיע להרבה אנשים רלוונטים ויצרתי מצב שבו מחפשים לגייס אותי ולא אני צריכה לרוץ אחרי משרות.

כל הכבוד על היותך מנטורית לקידום נשים! תוכלי לספר קצת על העשייה שלך בתחום?

כמי שלמדה על בשרה, אני יודעת שלהיות אשה בתפקידי מפתח בארגון מלווה באתגרים וקשיים יותר מהקולגות הגברים. אשה נתפסת כחלשה, כפחות מקצועית וטכנית, אחת שיכולה להשקיע פחות כי אולי במקרה היא גם אמא. כמי שהצליחה להגיע לעמדות מפתח בתפקידים תובעניים אני דואגת תמיד לשים לב לנשים אחרות בארגון בו אני עובדת ולעשות מה שאני יכולה גם לטובת נשים באשר הן. בשנה האחרונה השקעתי מאוד בתחום הזה ואני משתדלת להיות זמינה כמנטורית בקבוצות שונות כמו LeadWith ואחרות.
אני משתדלת להיענות לכל קריאה של נשים שרוצות לשאול ולהתייעץ איתי על הניסיון שלי. העברתי מספר הרצאות בפני סטודנטיות חרדיות (מפתחות ומעצבות) על האפשרות לעבוד כפרילנסריות בתחומן כדי להשתלב בשוק העבודה באופן שיותר יתאים לאורח החיים שלהם כשהן מוצאות שקשה להן להשתלב בחיי ההייטק המסורתי. בנוסף, יצרתי גם קבוצה של יותר ממאתיים מנהלות מוצר (ומצטרפות עוד מדי יום) שחוברות יחד בקבוצת ווטסאפ וקבוצת פייסבוק. השיח שנוצר שם באופן אורגני הדהים אותי.
פתאום נשים מצאו מקום בטוח ומוגן לשאול, להתייעץ, לשתף, לבקש עצה, לתת פידבק, בלי לחשוש להיתפס כחלשה, טפשה ולא מקצועית. מנהלות צעירות מקבלות תמיכה ממנהלות ותיקות מאוד, באהבה נטולת תחרות ואגו. נשים משתפות בהישגים שיש להן ומיד מתעופפים להם אימוג׳ים של לבבות, נשיקות, חיבוקים ופרגון. נשים דואגות להעביר מידע על משרות והזדמנויות לטובת מי שמחפשת לזוז. נשים משתפות בהמלצות על קורסים לטובת מי שרוצה ללמוד ולהשתלם. הקבוצה כבר נפגשה פעם אחת פנים-אל-פנים ופגישות נוספות מתוכננות בחודשים הקרובים. מחמם לי את הלב כל פעם שמישהי כותבת לי בפרטי כמה טוב שיש לה את המקום הזה.

 

את לאה תוכלו למצוא בטוויטר ובלינקדאין שלה.

לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים באתר הכנס. זהו קוד ההנחה שלנו בשבילכם: 15pixel. אל תפספסו!

יש לכם שאלות? כתבו לנו בתגובות – אנחנו נשמח לשמוע!

Share

קצת על המחבר:

תמצאו את Pixel Perfect ב:

מאמרים שעשויים לעניין אותך

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

המדריך ל- UI HACKING

העדכון שכולנו חיכינו לו בדרך לפיגמה

השראה בשישי: בשר ללא בשר

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הרשמו לניוזלטר של פיקסל פרפקט וקבלו למייל רשימת קריאה חשובה לתחום מדי שבוע

אשמח לשלוח לך פרטים!

אנא מלא/י את פרטי הקשר שלך כאן ואשלח לך אימייל עם כל הפרטים אודות ההכשרה
;