פוסט אורח: טיפים פרקטיים לתהליך העבודה מול לקוח

תהליך עבודה נכון של מעצב מול לקוח
כולנו עובדים על פרויקטים, חלקם גדולים חלקם גדולים פחות. חלקם בפרילנס, חלקם במקום העבודה שלנו.
בפוסט הבא אכתוב מהנסיון שלי על תהליך העבודה, שיטות תמחור, התנהלות מול לקוח ועוד.

שאילת שאלות נכונות ולעניין

כשלקוח פונה אלינו, לא תמיד הוא יודע מה הוא רוצה, או יותר נכון, לא יודע מה הוא צריך.
קרה לי הרבה פעמים שהגיעו לקוחות וביקשו להקים אתר באינטרנט. השאלה הראשונה ששאלתי אותם היא:"מה אתה מתכנן להשיג בכך שתקים אתר?" ובכוונה אני שואל את השאלה הזו.
לפני שאנחנו מתחילים בכלל לעצב ולסגור מחיר, אנחנו צריכים לדעת מה מטרותיו של העסק.

האם הוא רוצה לקבל יותר לקוחות? האם הוא רוצה לפנות עומס על השירות לקוחות בחברה?
האם הוא רוצה לתת מודעות למוצר כלשהו?
ככל שנשאל את השאלות הנכונות יותר, כך יהיה לנו יותר קל לאפיין את המטרות שאנחנו רוצים להשיג. דעו לשאול את השאלות הנכונות.

אפשר לדבר עם המנהל?

דעו מול מי אתם עובדים, יכול להיות שהאדם שלוקח את ההחלטות הוא אינו האדם שאתם עובדים מולו. יכול להיות שיש לו שותפים, או שהוא בכלל רק מכין את זה כסקיצה ללקוח אחר שצריך לקבל את ההחלטה.

דרשו לעבוד עם מקבל ההחלטות, תחסכו לכם זמן והרבה כאב ראש.

מונה או מחירון?

אחרי שהבנו את מה שהלקוח צריך, אנחנו צריכים לתת הערכת מחיר. הנושא הזה רגיש אצל הרבה מעצבים ולא כולם יודעים לתת הערכת מחיר כראוי.
לחלקם לא נעים, חלקם חושבים שזה הרבה מדי וחלקם חושבים שזה מעט מדי. השיטות לתמחור מתחלקות ל-2: לפי פרויקט או לפי שעת עבודה.

לדוגמא:

השיטה הראשונה היא תמחור לפי פרויקט. נניח שיש לי אתר שיש לעצב לו 15 מסכים.
אחלק לי את העבודה לפי לוחות הזמנים ל-x מסכים ביום. ועל כל מסך אקח לדוגמה x ש"ח.
ככה אוכל לדעת תמחור טוב יותר של הפרויקט.
כמובן שאם נכנסות שם טכנולוגיות חדשות שבשוק המחיר עליהם גבוה יותר זה משתנה בהתאם. אבל הבנתם את העיקרון…
הסכום לפריט*מס' הפריטים.

השיטה השנייה היא לפי תמחור לשעת עבודה (ריטיינר).
נניח שמגיע אלינו לקוח שמעוניין בעיצוב כמה תמונות או אפילו באפליקציה מורכבת, הרי איננו יודעים כמה זמן זה ימשך ואיך בדיוק לגשת לעבודה כזו, אז שווה לתמחר עבודה כזו ב-x כסף לשעה.
תגדירו מראש כמות שעות חודשיות/שבועיות/יומיות שאתם מתחייבים ללקוח, ושהוא מתחייב לספק לכם אותם מבחינת תשלום ונפח עבודה.
ככה אתם יודעים בדיוק כמה תקבלו, והלקוח יידע בדיוק כמה הוא משלם. בלי הפתעות.
שווה להגדיר גם בחוזה זמן התראה מראש לביטול הריטיינר. זה יועיל לכם מאוד אם הלקוח מחליט לעצור את הזרמת העבודה.

כמה דברים שצריך לדעת לפני שסוגרים מחיר עם לקוח:
את החומרי גלם (תמונות, פונטים, סאונדים, ועוד) שבתשלום, לא נכלל בהצעת המחיר, ואף נציין זאת בחוזה.
לא שווה לקבל 1000 ש"ח על אתר ואז לבזבז 20% מזה על חומרי גלם.

קחו מקדמה!

זה מראה את רמת הרצינות של הלקוח מול הפרויקט.
אם הלקוח רציני הוא ישלם לכם מקדמה עבור העבודה. במידה והוא מסרב, תצפו שבעתיד יהיה בעיה עם התשלום.

במקרה של עבודות בסכומים גדולים עדיף לחלק את העבודה ל3 חלקים.
חלק ראשון- מקדמה וביצוע של 20% מהעבודה.
חלק שני- תשלום של 50% מהפרויקט (תמורת הספק של 50% מהעבודה)
חלק שלישי- תשלום של 100% (וסיום הפרויקט).
*ניתן לחלק גם באופן שונה את האחוזים, אבל הבנתם את העיקרון.

לא עוברים בין שלב לשלב מבחינת תהליך העבודה עד שהכסף לא עבר.
לא קיבלתם כסף, לא ממשיכים לעבוד, רב הפעמים הלקוח יותר לחוץ ממכם בקשר להספק העבודה.
כך תגרמו לכסף להגיע אליכם מבלי לרדוף אחרי הלקוח. חייבים להיות אסרטיביים בעניין הזה – "לא נעים מת מזמן".

הקציבו מראש סבבי תיקונים

לקוחות שלא לחוצים בלוחות הזמנים (תתפלאו, יש גם כאלה) ויש להם את כל הזמן שבעולם, לא יהיה אכפת להם לנסות לראות את הסקיצה שהם אהבו בכל צבעי הקשת ואז לבחור.
להם יש זמן, לכם לא תמיד.
הגדירו מראש 2 סבבי תיקונים, ואם תרצו להיות לארג'ים אז אפילו 3, על חשבון הבית. אבל ברגע שזה חורג ממספר הסבבי תיקונים שהצבתם, הגיע הזמן לשלם.
ברגע שאנחנו מגבילים את הלקוח ל2 סבבי תיקונים, הוא לא שולח לכם כל פעם 20 הערות ובודק עוד 20 אופציות נוספות.
הוא מבין שהוא מוגבל, ויודע שאם יחרוג זה יעלה לו. לכן הוא חושב פעמיים על כל תיקון שהוא רוצה.

ניתן לקרוא עוד על הנושא במאמר שפורסם פה בפיקסל פרפקט הצעת מחיר – הסעיפים החשובים שאסור לשכוח

קבעו את לוח הזמנים שלכם!

אל תתנו ללקוח לקבוע לכם את
לוחות הזמנים. תנו את הצעת המחיר לטווח של שבוע- שבועיים.
תחסכו לעצמכם הרבה כאב ראש ולהתמודד עם מס' לקוחות במקביל. תכננו את כמות העבודה לפי השבוע, הציבו דדליין לעצמכם ותשדלו לעמוד בו.
חלוקה למשימות עוזרת לנו לדעת מה מצבנו עם הפרויקט, איפה אנחנו מתעקבים ואיפה אנחנו נותנים גז.
ככה נוכל לייעל את העבודה, לחלק יותר נכון את המשימות שלנו עבורנו והלקוח יודע בדיוק מה קצב ההתקדמות.
תקבעו עם הלקוח שהשבוע מסיימים x אחוז מהעבודה וחלקו את העבודה לפריטים שהלקוח ידע בדיוק מה הוא הולך לקבל במשך השבוע הזה.

שלוש, ארבע ולעבודה

חומרים, רבותיי, חומרים.

אחרי שסיימנו עם כל הבירוקרטיה המשעממת, הגיע הזמן להפשיל שרוולים ולהתחיל לעבוד.
הרבה מעצבים שאני מכיר, ישר ניגשים לעבודה. פותחים קנבס חדש ומתחילים לשפוך צבע.
אחרי שעבדתי עם הרבה מעצבים בהרבה מקומות שמתי לב, שהמשפיע העיקרי ביותר על העיצוב שיצא היא איסוף החומרים והמחקר.
קחו לעצמכם חצי יום, אפילו יום, ותתחילו לאסוף חומרים לפרויקט.
אם אתם עובדים על אפליקציה, תתחילו לראות אפליקציות, לקרוא על טרנדים בעיצוב לאפליקציות, טיפוגרפיה, צבעים, גריד ואפילו סתם משהו שאהבתם שנתן לכם איזה רעיון.
מומלץ לשים את הדיסק האהוב ברקע, מוזיקה משפיעה מאוד על היצירתיות שלנו. את כל החומרים שאספתם, שמרו מסודר בתיקיות.
פיתחו תיקיית Mat (קיצור ל-Materials) ובתוכה תיקיות נוספות לפי נושאים:
טיפוגרפיה, גריד, פלטות צבעים, מתחרים וכו'…

חלוקה נכונה של תיקות
חלוקה נכונה של תיקות

בשלב הראשון של איסוף החומרים, אספו כל דבר שנראה לכם טוב… או שיכול להתאים לעבודה הנוכחית.
תקציבו לעצמכם את הזמן הזה, זה נורא חשוב. יש לנו המון חומרים, וכמובן לא נשתמש בהכל, וככל שיהיו לנו יותר אפשרויות בחירה, ככה יהיה לנו יותר זמן להתלבט.
כנסו לכל תיקיה ותבחרו בין 3-5 חומרים שאהבתם. לאחר כל הסינון שעשיתם, תבחרו במה תשתמשו ובמה לא.
מה יכול לתרום לפרויקט שלכם, ומה לא.
תתפלאו כמה זה יפתח לכם את הראש.

כמובן שמיותר לציין שהחומרים וההשראה שלנו נמצאים בכל מקום, ברחוב, במוזיקה, בבית. בקיצור, לא לחסוך על השלב הזה.

ככל שהאיכות של החומרים תהיה גבוהה יותר, העיצוב שלכם יהיה טוב יותר.

צרו ווירפריימס

חשוב מאוד ליצור ווירפריימס, זה חוסך המון זמן כשנעבור לשלב האמיתי בעיצוב.
תאמינו או לא זה חוסך המון זמן, והמון כאב ראש, אם עדיין לא השתמשתם בזה עד היום, הגיע הזמן.
הנה טמפלט חינמי לווירפריימס באילוסטרייטור שיעזור לכם להתחיל.

דוגמא לווירפריימס

מי קהל היעד?

קהל היעד משפיע מאוד על אופן העיצוב של האתר, אם זה בבחירת הצבעים, גדלי הכפתורים, טיפוגרפיה, סדר הדברים ועוד…
חקרו את המשתמשים באתר ודעו מי הולך להשתמש במוצר, כך תהפכו את המוצר שלכם נגיש בהרבה יותר.
ניתן גם לעשות מסמכי פרסונות.

טיפ:

הגישו ללקוח לפחות 2 סקיצות, קחו את הזמן.
שתפו את הלקוח במה התלבטתם, ושאלו לדעתו, ככל שהלקוח ירגיש מעורב יותר בתהליך עיצוב האתר, הוא ירגיש שהוא חלק מהתהליך העיצוב והבנייה, יהיה לו יותר קל להבין את מה שאתה רוצה לעשות ויבין את התהליך.
חשוב מאוד לא להפריז עם ההחלטות של הלקוח ולשמור תמיד על המושכות אצלכם בידיים. תמיד שווה לשתף את העבודות שלנו עם עוד קולגות מהתחום, אם עד היום לא היו לכם, הגיע הזמן למצוא אחד כזה, אפילו שניים.

איך מציגים ללקוח את העבודה?

יש חשיבות להצגת הדברים. בין אם אנחנו עובדים על מוצר לפרינט, או מוצר וובי.
נעים יותר לקבל הדמיות של העיצוב על מס' מוצרים.
אם אנחנו עובדים על אתר רספונסיבי, אז נוכל להציג ללקוח את האתר בהתאמה לטאבלט, לסמארטפון ולמסך מחשב. בהתאם ניתן להראות את זה על מוצרי פרינט, תוכלו להראות את הלוגו על כרטיס ביקור, על שלט חוצות, על חולצה וכד'.
הדמיה של המוצר שלנו עושה שירות טוב לעיצוב.

דוגמא מצוינית ניתן לראות בחינמי שיצא באחד הניוזלטרים האחרונים של פיקסל פרפקט – קבצי הצגת קונספט של אפליקצית אייפד ואייפון. (אם אתם רוצים להוריד אותו הרשמו לניוזלטר, כתבו כאן תגובה, ותקבלו מייל מפיקסל פרפקט עם הססמה להורדה).

צרו ללקוח StyleGuide

כשמסיימים את העבודה עם הלקוח, וברגע שמעבירים לו את כל הקבצים שעבדו עליהם, נצטרך ליצור גם style guide ללקוח.
הstyle guide אמור להכיל את כל התכנים שהכנו, זה כולל כפתורים, פלטת הצבעים, לוגו, פונטים, גדלי פונטים,
כותרות, כותרות משנה וכד' יש להכין את הכל מסודר בתיקיה עם כל החומרים,  כשהלקוח שלנו יצטרך את זה בעתיד, יהיה לו את הכל.

מעבר לכך, נצרף PSD עם כל האלמנטים באתר. אם עוד שנתיים מסיום הפרוייקט הלקוח ירצה להוסיף איזה כפתור באתר שאתם עיצבתם, והוא יבחר לעשות את זה בעצמו או באמצעות מתכנת, הוא יוכל להשתמש באותו PSD במקום להנפיץ איזה משהו מכוער בעצמו.
אני בטוח שזה קרה להרבה מכם שנכנסתם אחרי תקופה ארוכה לאתר שעיצבתם ופתאום גיליתם ששינו שם דברים והאתר פתאום ממש מכוער. PSD וסטיילגייד יכולים למנוע מצבים כאלו.

עבדו מסודר, זה משתלם בעתיד

יש המון לקוחות, והמון קבצים. והדבר הכי מסוכן זה כפילויות של קבצים. אנחנו משכפלים עוד ועוד קבצים, על מנת לקדם גרסאות קודמות ולבצע תיקונים.
חשוב מאוד לא לדרוס קבצים! עבדתם על גרסה של עיצוב, קיבלתם תיקונים, שכפלו את הקובץ, ותעבדו על קובץ חדש.
תמיד תשמרו גיבוי של הגרסאות של העיצוב שלכם. לא פעם אנחנו חוזרים אחורה. חשוב שהקבצים האלה יהיו בהישג יד. קדמו גרסאות במספרים ואותיות, קדמו גרסה במס' לדוגמא אם היה שינוי צבע של כפתור, אז שנו את שם הקובץ מ index1.psd ל index1.1.psd. במידה וחל שינוי גדול יותר בסקיצה, שנו את הקובץ ל index.1.a.psd. כך תדעו בדיוק לאיזה גרסה להגיע כשתצטרכו אותה.

דוגמא לתקיית old ושמות קבצים
דוגמא לתיקיית old ושמות קבצים

No More Untitled_1

תנו שמות ברורים לקבצים שלכם, ולא Untitled1. לדוגמה לדף ראשי של אתר קטלוגי לחנות נעליים ייקרא: index_shoes.psd.
בסוף ייווצר לנו רשימה ארוכה של קבצים כאלו בתוספת מספר הגרסה של הסקיצה.
לאחר שהלקוח אישר סופית את הסקיצה, אורזים יפה את כל הגרסאות הקודמות ונשים אותן בתיקיית old.

חלקו הכל לתיקיות לפי נושא

כל קבצי הjpeg נמצאים בתיקיה מסויימת, כל קבצי הpsd נמצאים בתיקיה משלהם.
כמובן שאם יש לנו המון קבצי psd והמון jpeg אפשר אפילו לעלות רמה אחת ולסדר את כולם בתיקיות לפי הנושא.
סדר בעבודה זה קריטי! ברגע שרוצים לגשת לקבצים שעבדנו עליהם נדע בדיוק איפה כל דבר נמצא.

ולקינוח, קפה ועוגה

רב הלקוחות שעבדתי איתם, הפנו אליי עוד אנשים. כשאתה עושה פרילנס, שיטת "הפה-לאוזן" עובדת כמו קסם.
לכן נסו לשמור על קשרי לקוחות טובים.

תתקשרו לשאול מדיי פעם להתעדכן, האם יש תוצאות מאז שהפרויקט עלה? ואפילו לשבת לקפה.
זה בסדר שהלקוחות שלכם יהפכו ל"סחבקים", אבל הזהרו – ברגע שזה הופך לחברות מאולצת אז גם לא נעים לפעמים לגבות את מה שמגיע לכם עבור העבודה. לכן עשו הכל במינון נכון.

צאו להפסקת קפה
צאו להפסקת קפה

זהו, אני מקווה שתקחו איתכם משהו מהדברים שכתבתי כאן, ושתוכלו באמת להתפנות אך ורק לעבודה בעיצוב ולא להתעסק בבירוקרטיה מול הלקוח.

חשוב לציין שכל מה שנכתב כאן נכתב מנסיוני האישי בעבודה מול לקוחות, ופונה לגם למקצוענים וגם למתחילים.

יש לכם טיפים משלכם לעבודה מול לקוחות? אשמח אם תשתפו כאן כתגובה שכולנו נוכל ללמוד מהם.

שיהיה בהצלחה!

הפוסט נכתב על ידי:

סגירת תפריט

אנא מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם!

 

נשמח לתת לך עוד פרטים

יש למלא את הטופס הבא על מנת לשריין מקום באירוע הקרוב.


נא לבדוק ביומן לפני מילוי הטופס: 
30 למאי (יום רביעי)
בשעה 18:30
בתל אביב (מיקום מדוייק יישלח בהמשך)

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת ה-PDF מותנית ברישום לניוזלטר שלנו (מי שרשום לניוזלטר נחשב חבר בקהילה ולכן אנחנו מפנקים בגישה לכל החינמיים שלנו).


הניוזלטר נשלח פעם בשבוע ובו עדכונים משגיא ומצוות פיקסל, ורשימת קריאה עם המאמרים הכי חמים שיצאו בשבוע האחרון בתחום העיצוב והיזמות.

×

קבלת ה PDF מותנית ברישום לניוזלטר שלנו. הניוזלטר נשלח פעם בשבוע ובו אך ורק תכנים איכותיים שנבחרו בקפיצה, ומתאימים למעצבים, יזמים, מתכנתים, אנשי שיווק ועוד. אם תראו שהתוכן אינו רלוונטי עבורכם, תוכלו להצאת מרשימת התפוצה בכל עת.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

קבלת התוכן מותנית ברישום לניוזלטר של פיקסל פרפקט. חברי הניוזלטר מקבלים ניוזלטר שבועי עם קישורים חשובים מעולם העיצוב, עדכונים על מה שקורה כאן בפיקסל ועל אירועים בארץ, וגישה לכל החינמיים באתר.

נשמח לתת לך עוד פרטים!

לצפייה מיידית בסילבוס ובפרטים אודות הקורס אנא מלא/י את הפרטים כאן: